.

.

Δός μας,

Τίμιε Πρόδρομε, φωνή συ που υπήρξες η φωνή του Λόγου. Δος μας την αυγή εσύ που είσαι το λυχνάρι του θεϊκού φωτός. Βάλε σήμερα τα λόγια μας σε σωστό δρόμο, εσύ που υπήρξες ο Πρόδρομος του Θεού Λόγου. Δεν θέλουμε να σε εγκωμιάσουμε με τα δικά μας λόγια, επειδή τα λόγια μας δεν έχουν μεγαλοπρέπεια και τιμή. Όσοι θα θελήσουν να σε στεφανώσουν με τα εγκώμιά τους, ασφαλώς θα πετύχουν κάτι πολύ πιό μικρό από την αξία σου. Λοιπόν να σιγήσω και να μη προσπαθήσω να διακηρύξω την ευγνωμοσύνη μου και τον θαυμασμό μου, επειδή υπάρχει ο κίνδυνος να μη πετύχω ένα εγκώμιο, άξιο του προσώπου σου;

Εκείνος όμως που θα σιωπήσει, πηγαίνει με τη μερίδα των αχαρίστων, γιατί δεν προσπαθεί με όλη του τη δύναμη να εγκωμιάσει τον ευεργέτη του. Γι’ αυτό, όλο και πιό πολύ σου ζητάμε να συμμαχήσεις μαζί μας και σε παρακαλούμε να ελευθερώσεις τη γλώσσα μας από την αδυναμία, που την κρατάει δεμένη, όπως και τότε κατάργησες, με τη σύλληψη και γέννησή σου, τη σιωπή του πατέρα σου του Ζαχαρία.

Άγιος Σωφρόνιος Ιεροσολύμων

Αυτό που κρατάμε μέσα μας, η μνησικακία μας αρρωσταίνει

«Αυτός τας ασθενείας ημών έλαβεν και τας νόσους ημών εβάστασεν.»
(Ησαϊας 54,3 Ματθ. 8,17)


Η σωματική υγεία επηρεάζεται τόσο από σωματικά όσο και από ψυχικά και πνευματικά αίτια. Ένας μνησίκακος π.χ. είναι πιο ευάλωτος στην ασθένεια από ό,τι είναι ένας που συγχωρεί τους εχθρούς του και προσεύχεται υπέρ αυτών.
Μια έρευνα για την θνησιμότητα των ασθενών στο μετεγχειρητικό στάδιο, απέδειξε ότι η μεγαλύτερη θνησιμότητα παρατηρείται στους ασθενείς που έχουν έλλειμμα στον τομέα της αγάπης, που δεν έχουν κανέναν να ενδιαφερθεί γι΄ αυτούς, ούτε οι ίδιοι ενδιαφέρονται για κανέναν.
Όταν πηγαίνουμε , λοιπόν , για εγχείριση να προσέξουμε καλά, εκτός από τις εξετάσεις αίματος και ούρων, να εξετάσουμε και τη συνείδησή μας αν είναι καθαρή ή μήπως έχουμε στην καρδιά μας, μίσος και κακία. Η μητέρα μου έλεγε, πάω στην εκκλησία άρρωστη και γυρίζω υγιής. Αργότερα, έμαθα το μυστικό της θεραπείας της στην εκκλησία: Προσευχόταν για τους εχθρούς της. 
Ο Απόστολος Παύλος λέει "προσευχηθείτε υπέρ των άλλων , για να ιαθείτε". Η εξομολόγηση είναι θεραπεία. Αυτό είναι το καθαρτικό στάδιο της Ορθόδοξης Παράδοσης της Εκκλησίας μας. Αυτό που κρατάμε μέσα μας, η μνησικακία μας αρρωσταίνει. Αυτό το ίδιο, όταν το βγάζουμε έξω με την εξομολόγηση μας θεραπεύει. 
Το πρότυπό μας της καθαρής συνείδησης της μεγαλοπρέπειας και της δύναμης είναι ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός. Ο Ιησούς σε όλα αναφερόταν στον Ουράνιο Πατέρα. 
Ο προφήτης Δαβίδ εξυμνεί την μεγαλοσύνη του Κυρίου, την λαμπρότητα του πνεύματος και την μεγαλοπρέπεια της παρουσίας Του. "Ενεδύσω φως ως ιμάτιον" ντύθηκες το φως ως ένδυμα, γράφει στον 103 ψαλμό του.
Το Ευαγγέλιο παρομοιάζει την υγεία του σώματος με φως. Την παρομοίωση του φωτός χρησιμοποιούμε και στην καθημερινή μας λαλιά, όταν μιλάμε για ένα πράγμα που δεν έχει φθορά.»Είναι καθαρό σαν τζάμι, λέμε. 
Η καθαρή συνείδηση είναι η υγεία, η οποία ως φως μεταδίδεται στο σώμα. "Ο λύχνος του σώματος εστιν ο οφθαλμός. εάν ουν ο οφθαλμός σου απλούς η, όλον το σώμα σου φωτεινόν έσται. εάν ο οφθαλμός σου πονηρός η, όλον το σώμα σου σκοτεινόν έσται."
(Ο λύχνος του σώματος είναι ο οφθαλμός. εάν , λοιπόν, ο οφθαλμός σου απλός (καθαρός) είναι, όλο το σώμα σου είναι φωτεινό, εάν ο οφθαλμός σου είναι πονηρός, όλο το σώμα σου είναι σκοτεινό, άρρωστο.)
Η καθαρή συνείδηση είναι υγεία. Αυτή είναι η Παράδοση της Ορθοδοξίας. Διδάσκεται άραγε η αλήθεια αυτή του Ευαγγελίου στο σχολείο ή αδιαφορεί το υπουργείο Παιδείας για την υγεία των μαθητών; Είναι η υγεία των παιδιών μας, ιδιωτική υπόθεση; Ξέρουν τί κάνουν οι γονείς που δεν στέλνουν τα παιδιά τους στην Εξομολόγηση;
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου