.

.

Δός μας,

Τίμιε Πρόδρομε, φωνή συ που υπήρξες η φωνή του Λόγου. Δος μας την αυγή εσύ που είσαι το λυχνάρι του θεϊκού φωτός. Βάλε σήμερα τα λόγια μας σε σωστό δρόμο, εσύ που υπήρξες ο Πρόδρομος του Θεού Λόγου. Δεν θέλουμε να σε εγκωμιάσουμε με τα δικά μας λόγια, επειδή τα λόγια μας δεν έχουν μεγαλοπρέπεια και τιμή. Όσοι θα θελήσουν να σε στεφανώσουν με τα εγκώμιά τους, ασφαλώς θα πετύχουν κάτι πολύ πιό μικρό από την αξία σου. Λοιπόν να σιγήσω και να μη προσπαθήσω να διακηρύξω την ευγνωμοσύνη μου και τον θαυμασμό μου, επειδή υπάρχει ο κίνδυνος να μη πετύχω ένα εγκώμιο, άξιο του προσώπου σου;

Εκείνος όμως που θα σιωπήσει, πηγαίνει με τη μερίδα των αχαρίστων, γιατί δεν προσπαθεί με όλη του τη δύναμη να εγκωμιάσει τον ευεργέτη του. Γι’ αυτό, όλο και πιό πολύ σου ζητάμε να συμμαχήσεις μαζί μας και σε παρακαλούμε να ελευθερώσεις τη γλώσσα μας από την αδυναμία, που την κρατάει δεμένη, όπως και τότε κατάργησες, με τη σύλληψη και γέννησή σου, τη σιωπή του πατέρα σου του Ζαχαρία.

Άγιος Σωφρόνιος Ιεροσολύμων

ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΗΝ ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΕΡΟΝΤΑ ΕΦΡΑΙΜ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΩΤΗ

Σε κείμενο του Σεβ. Μητροπολίτη Αργολίδος κ. Νεκταρίου που δημοσιεύτηκε στο Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων romfea.gr., και που τιτλοφορείται «Προς τους επώνυμους και ανώνυμους λιβελογράφους», απαντά και στις θεολογικές ενστάσεις για τον Οικουμενισμό. Αναφερόμενος σε κάποιο Κατουνακιώτη μοναχό π. Κ., παραθέτει αναφορά στον προβληματισμό του Γέροντα Εφραίμ Κατουνακιώτη, για το αν θα διέκοπτε ή όχι το μνημόσυνο του τότε Οικουμενικού Πατριάρχη Αθηναγόρα.

Ο προβληματισμός του Γέροντα Εφραίμ Κατουνακιώτη για το αν θα διέκοπτε ή όχι το μνημόσυνο του τότε Οικουμενικού Πατριάρχη Αθηναγόρα, ποσώς δεν συνεπάγεται αδιαφορία για τον Οικουμενισμό. Είναι μεγάλο λάθος να εκληφθεί ο προβληματισμός του Γέροντα, ως αδιαφορία απέναντι στον Οικουμενισμό.

Η αναφορά του καθηγητή κ. Δ. Τσελεγγίδη στη συνάντηση που είχε με τον Γέροντα Εφραίμ Κατουνακιώτη, κατά την οποία του ζήτησε την άποψή του για τον Οικουμενισμό, πιστεύω δίνει την απάντηση. Ο κ. Δ. Τσελεγγίδης για την συνάντηση αυτή αναφέρει τα εξής : «Τον ρώτησα λοιπόν, επί του συγκεκριμένου, μήπως μπορεί να μου πει τι πράγμα είναι ο Οικουμενισμός. Μου απάντησε απερίφραστα και χωρίς καμιά δυσκολία : ‘’Αυτήν την ερώτηση, παιδί μου, μου την έχει κάνει κι ένας ακόμη νωρίτερα από σένα. Εγώ, εδώ πέρα επάνω, βρίσκομαι σαράντα χρόνια στα βράχια. Έχω ξεχάσει και τα ελληνικά μου’’, σημειωτέον ότι τελείωσε σχολαρχείο, ‘’αλλά μ’ αυτό το θέμα δεν έχω ασχοληθεί. Γι’ αυτό, επειδή έπρεπε να το απαντήσω, αφού δέχτηκα ερώτημα και δεν είχα καμιά γνώμη πάνω στο θέμα, πήγα στο κελλί μου και προσευχήθηκα και ρώτησα τον Χριστό να με πληροφορήσει τι είναι ο Οικουμενισμός. Πήρα την απάντησή του, η οποία είναι ότι ο Οικουμενισμός έχει πνεύμα πονηρίας και κυριαρχείται από ακάθαρτα πνεύματα’’. Και τον ρώτησα, πως ακριβώς πιστοποιήθηκε αυτό. Μου απάντησε πως ‘’μετά την προσευχή γέμισε το κελλί μου από αφόρητη δυσωδία, η οποία μου έφερνε ασφυξία στην ψυχή, δεν μπορούσα να αναπνεύσω πνευματικά’’. Τον ρώτησα, αν αυτό ήταν ένα έκτακτο γεγονός γι’ αυτόν ή αν έτσι του απαντά ο Χριστός σε ανάλογες περιπτώσεις, και με βεβαίωσε, ότι ‘’σε όλες τις περιπτώσεις, που είναι μπλεγμένες με μάγια, με ακάθαρτα πνεύματα, αυτή είναι η κατάσταση στην οποία με εισάγει. Μερικές φορές υπάρχει και λεκτική απάντηση, αλλά στην προκειμένη περίπτωση, αυτή ήταν η απάντηση και έχω απόλυτη τη βεβαιότητα ότι ο Οικουμενισμός δεν έχει το Πνεύμα το Άγιο, αλλά το πνεύμα το ακάθαρτο».

H απάντηση λοιπόν είναι ξεκάθαρη: «ο Οικουμενισμός έχει πνεύμα πονηρίας και κυριαρχείται από ακάθαρτα πνεύματα». Μετά από προσευχή ο Γέροντας Εφραίμ ο Κατουνακιώτης πήρε την απάντηση. Ήταν χαρακτηριστική η απάντησή του: ‘’μετά την προσευχή γέμισε το κελλί μου από αφόρητη δυσωδία, η οποία μου έφερνε ασφυξία στην ψυχή, δεν μπορούσα να αναπνεύσω πνευματικά’’.

Μπορούμε να είμαστε αδιάφοροι απέναντι στον Οικουμενισμό; Σαφέστατα όχι. Η βεβαίωση που έδωσε ο Γέροντας ήταν σαφής : ‘’σε όλες τις περιπτώσεις, που είναι μπλεγμένες με μάγια, με ακάθαρτα πνεύματα, αυτή είναι η κατάσταση στην οποία με εισάγει. Μερικές φορές υπάρχει και λεκτική απάντηση, αλλά στην προκειμένη περίπτωση, αυτή ήταν η απάντηση και έχω απόλυτη τη βεβαιότητα ότι ο Οικουμενισμός δεν έχει το Πνεύμα το Άγιο, αλλά το πνεύμα το ακάθαρτο».

Aυτό καταγράφεται και από τη Συνοδεία του Γέροντα στα Κατουνάκια σε σχετικό βιβλίο για τον Γέροντα Εφραίμ Κατουνακιώτη. Σαφέστατα λοιπόν προκύπτει ότι οι σοβαρές θεολογικές ενστάσεις για τον Οικουμενισμό, δεν αποτελούν λιβελλογραφήματα. Δεν μπορούμε να είμαστε αδιάφοροι απέναντι στον Οικουμενισμό. Θα επαναλάβω το λόγο του Γέροντα της υπομονής και της προσευχής : «Έχω απόλυτη τη βεβαιότητα ότι ο Οικουμενισμός δεν έχει το Πνεύμα το Άγιο, αλλά το πνεύμα το ακάθαρτο». Ο σχολιασμός πιστεύω είναι περιττός.

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου