Ἑορτολόγιο
08-06 Μεταμόρφωσις τοῦ Σωτῆρος (Ματθ. 17,1-9)
1986 Μὲ τὸ Χριστὸ ἄγγελοι, δίχως Αὐτὸν δαίμονες – στ. 2
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Μ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2574
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου
Ἡ Μεταμόρφωσις τοῦ Σωτῆρος
Κυριακὴ 6 Αὐγούστου 2023
Με το Χριστο ἄγγελοι, διχως Αὐτον δαιμονες
«Καὶ ἔλαμψε τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ὡς ὁ ἥλιος,
τὰ δὲ ἱμάτια αὐτοῦ ἐγένετο λευκὰ ὡς τὸ φῶς»
(Ματθ. 17,2)
Κάθε μέρα, ἀγαπητοί μου, ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία μας ἑορτάζει ἁγίους, πνευματικὰ ἀστέρια· τὸν ἅγιο Δημήτριο, τὸν ἅγιο Νικόλαο κ.λπ.. Σήμερα ὅμως ἑορτάζει ὁ ἥλιος, ὁ Χριστός, ποὺ εἶνε ὁ Θεός. Τὸ πιστεύεις; εἶσαι Χριστιανός· δὲν τὸ πιστεύεις; δὲν εἶσαι Χριστιανός.
Γιὰ τὸ ὅτι ὁ Χριστὸς εἶνε ὁ Θεὸς ὑπάρχουν ἀποδείξεις πολλές. Μία ἀπὸ αὐτὲς εἶνε καὶ τὰ θαύματά του, τὰ ἀμέτρητα, ποὺ εἶνε τεσσάρων εἰδῶν· θαύματα στὴ φύσι, στοὺς ἀνθρώπους, στοὺς δαίμονες, καὶ στὸν Ἑαυτό του.
• Θαύματα στὴ φύσι· ἔκανε τὸ νερὸ κρασί, πρόσταξε τὸν ἄνεμο καὶ τὴ θάλασσα καὶ ἔγινε γαλήνη, πολλαπλασίασε τὰ ψωμιὰ καὶ χόρτασαν χιλιάδες, διέταξε τὴ συκιὰ καὶ ξεράθηκε…
• Θαύματα στοὺς ἀνθρώπους· θεράπευσε τὸν παράλυτο καὶ σηκώθηκε, ἔδωσε στὸν τυφλὸ τὸ φῶς του, εἶπε στὸν κουτσὸ καὶ περπάτησε, καθάρισε τὸ λεπρὸ ἀπὸ τὴ λέπρα, πῆγε καὶ στὰ μνήματα καὶ ἀνέστησε νεκρούς.
• Θαύματα κατὰ τῶν δαιμόνων· ἔδιωξε δαιμόνια μέσα ἀπὸ γυναῖκες, ἄντρες, παιδιά· γι᾽ αὐτὸ οἱ δαίμονες τρέμουν τὸ ὄνομά του.
• Ἔκανε τέλος καὶ θαύματα στὸν Ἑαυτό του, ἐπάνω στὸ σῶμα του· π.χ. ἡ σύλληψίς του τὴν ἡμέρα τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, ἡ γέννησί του ἀπὸ τὴν Παναγία, ἡ ἀνάστασί του ἐκ νεκρῶν, ἡ ἀνάληψί του στοὺς οὐρανούς. Τέτοιο θαῦμα εἶνε καὶ ἡ σημερινὴ ἑορτή, ἡ Μεταμόρφωσις.
Ὁ Χριστός, ὁ Θεός μας, ἐνανθρώπησε· πῆρε σάρκα ἀπὸ τὰ πάναγνα αἵματα τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου καὶ παρουσιάστηκε στὴ γῆ. Ὅποιος τὸν ἔβλεπε ἔβλεπε ἕναν πραγματικὸ ἄνθρωπο, ποὺ πονοῦσε, πεινοῦσε, διψοῦσε, εἶχε ἀνάγκη ἀναπαύσεως καὶ ὕπνου ὅπως ἐμεῖς· εἶχε ὅλα τὰ λεγόμενα ἀδιάβλητα πάθη.
Ποιός μποροῦσε βλέποντας τὸ Ναζωραῖο νὰ φανταστῇ ὅτι εἶνε ὁ Θεός; Κι ὅμως· αὐτὸ ἦταν μιὰ οἰκονομία. Τὸ νὰ ἐμφανισθῇ ὁ Θεὸς ὡς ἄνθρωπος, μάλιστα ὡς ὁ πτωχότερος ὅλων, εἶνε τὸ μεγαλύτερο θαῦμα ποὺ εἶδε ὁ κόσμος. Γιατί ἔγινε αὐτό; δὲν μποροῦσε νὰ ἐμφανισθῇ ὡς Θεός; Μποροῦσε. Μὰ ποιός θὰ ἄντεχε νὰ δῇ τὴ δόξα τοῦ Θεοῦ; Εἶνε ἀδύνατον μάτια ἀνθρώπου νὰ τὸν ἀντικρύσουν ὅπως εἶνε. Λένε μερικοὶ ἀμφισβητοῦντες· –Ποιός εἶδε τὸ Θεό;… Αὐτὸ εἶνε ἀνόητο. Οἱ ἀρχαῖοι εἶπαν· «Ἐάν τις τὸν ἥλιον ἀναιδῶς ἐγχειρῇ θεάσασθαι, τὴν ὄψιν ἀφαιρεῖται», ὅποιος τολμᾷ ν᾽ ἀντικρύσῃ κατάματα τὸν ἥλιο τυφλώνεται, χάνει τὸ φῶς του (Ξενοφ., Ἀπομν. 4.3.14). Ἀφοῦ λοιπόν, ἀνόητε ἄνθρωπε, τὸν ἥλιο δὲν μπορεῖς νὰ δῇς, θέλῃς νὰ δῇς τὸ Θεό; ἀφοῦ τὸ δημιούργημα σὲ τυφλώνει, πολὺ περισσότερο ἡ λάμψι τοῦ Δημιουργοῦ του. Καὶ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος λέει, ὅτι ὁ Θεὸς ἐμφανίστηκε ὡς ἄνθρωπος, διότι οἱ ἄνθρωποι ἦταν ἀδύνατον νὰ δοῦν τὴν θεία φύσι.
Ἂν ὑποτεθῇ ὅτι ὁ ἥλιος, ποὺ εἶνε τόσο μακριά, ἄφηνε τὴ θέσι του καὶ πλησίαζε τὴ γῆ, ἡ θερμοκρασία θὰ ὑψωνόταν τόσο πολύ, ὥστε ἡ γῆ θὰ γινόταν κάρβουνο. Τί θέλω νὰ πῶ· μὲ τὴν ἐνανθρώπησι τοῦ Θεοῦ Λόγου ἔγινε μέγα θαῦμα· ὄχι ὁ ἥλιος ἀλλὰ ὁ Δημιουργὸς τοῦ ἥλιου κατέβηκε· καὶ δὲν πλησίασε ἁπλῶς ἀλλὰ ἄγγιξε, πάτησε πάνω στὴ γῆ, ἔζησε ἀνάμεσα στοὺς ἀνθρώπους· καὶ ὅμως ἡ γῆ δὲν κάηκε! Γιατί; Διότι ὁ Θεὸς ντύθηκε σάρκα ἀνθρώπινη, «ἐν ὁμοιώματι ἀνθρώπων γενόμενος, καὶ σχήματι εὑρεθεὶς ὡς ἄνθρωπος» (Φιλ. 2,7)· παρουσιάστηκε μὲ ἐνδυμασία σαρκός.
Αὐτὸ ἔγινε γιὰ λόγους οἰκονομίας. Ἔπρεπε ὅμως οἱ ἄνθρωποι, γιὰ νὰ σωθοῦν, νὰ γνωρίζουν ὄχι μόνο τὴν ἀνθρώπινη ἀλλὰ καὶ τὴν θεία φύσι του. Γιὰ νὰ τοὺς δείξῃ λοιπὸν ὁ Χριστὸς ὅτι εἶνε καὶ Θεός, ἔγινε τὸ σημερινὸ θαῦμα, τὸ θαῦμα τῆς Μεταμορφώσεως. Δὲν ἔδειξε ὅλη τὴ δόξα του, διότι θὰ ἔχαναν μαζὶ μὲ τὰ μάτια καὶ τὴ ζωή τους· ἔδειξε μόνο μιὰ ἀκτῖνα τῆς θεότητός του.
Στὴν Παλαιστίνη, στὴν περιοχὴ τῆς Γαλιλαίας, ὑπάρχει τὸ ὄρος Θαβώρ. Ἐκεῖ εἶνε σήμερα κτισμένη μιὰ ἐκκλησία τῆς Μεταμορφώσεως ποὺ πανηγυρίζει. Τὴν ἔχτισαν Ἕλληνες μὲ δυσκολίες· τὸ μέρος ἦταν ἄνυδρο καὶ κουβαλοῦσαν νερὸ μὲ καμῆλες.
Στὸ Θαβὼρ λοιπὸν ἀνέβηκε ὁ Χριστὸς γιὰ προσευχὴ μὲ τρεῖς μαθητάς του, τὸν Πέτρο, τὸν Ἰάκωβο καὶ τὸν Ἰωάννη. Κ᾽ ἐκεῖ στὴν κορυφὴ τί ἔγινε; Ἂς μὴν πιστεύουν οἱ ἄπιστοι, δικαίωμά τους· ἐμεῖς πιστεύουμε. Ἄφησε νὰ φανῇ μία λάμψι τῆς θεότητός του, ὄχι ὅλη ἡ θεότης, ὄχι ὅλος ὁ ἥλιος ἀλλὰ μιὰ ἀκτίνα του. Ἔλαμψε τὸ πρόσωπό του σὰν τὸν ἥλιο καὶ «τὰ ἱμάτια αὐτοῦ ἐγένετο λευκὰ ὡς τὸ φῶς» (ἔ.ἀ. 17,2)· τὰ ἀπέριττα ῥοῦχα του, ποὺ εἶχε ὑφάνει στὸν ἀργαλειὸ ἡ Παναγία, ἄστραψαν καὶ ἔγιναν λευκὰ σὰν τὸ φῶς. Τὴν ὥρα ἐκείνη ἐμφανίστηκαν τιμητικῶς ὁλοζώντανοι δίπλα του δύο ἱεροὶ ἄνδρες τῆς παλαιᾶς διαθήκης, ὁ Μωυσῆς (ποὺ ἔζησε 1.500 χρόνια πρὸ Χριστοῦ) καὶ ὁ Ἠλίας (ποὺ ἔζησε 800 χρόνια πρὸ Χριστοῦ), καὶ συνωμιλοῦσαν μαζί του. Τὴν ἴδια ὥρα τοὺς σκέπασε μία νεφέλη φωτεινή, ἀπὸ τὴν ὁποία ἀκούστηκε ἡ φωνὴ τοῦ οὐρανίου Πατρὸς νὰ λέῃ· «Οὗτός ἐστιν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ εὐδόκησα· αὐτοῦ ἀκούετε» (Ματθ. 17, 5). Καὶ ὁ Πέτρος ἔκπληκτος ἀπὸ τὸ θέαμα εἶπε· «Καλόν ἐστιν ἡμᾶς ὧδε εἶναι…» (ἔ.ἀ. 17,4).
Αὐτὸ εἶνε μὲ λίγα λόγια τὸ θαῦμα τῆς Μεταμορφώσεως, ποὺ φανερώνει ὅτι ὁ Χριστὸς εἶνε ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ καὶ Θεὸς ἀληθινός. Μᾶς προσφέρει πολλὰ καὶ σημαντικὰ διδάγματα.
Εἶνε ἀλήθεια, εἶνε ἱστορικὸ γεγονός, ὄχι παραμύθι σὰν ἐκεῖνα τῶν ἀρχαίων (ὅπως π.χ. οἱ Μεταμορφώσεις τοῦ λατίνου Ὀβιδίου)· ὄντως ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ κατέβηκε πραγματικὰ στὴ γῆ, φόρεσε σάρκα ἀνθρωπίνη, περπάτησε ἀνάμεσά μας, καὶ μεταμορφώθηκε στὸ Θαβώρ.
Ἀλλὰ τὸ θαῦμα αὐτὸ εἶνε καὶ προφητικό· τί προφητεύει; Ὅπως ὁ Χριστὸς σήμερα μεταμορφώθηκε, ἔτσι καὶ ὁ Χριστιανός, αὐτὸς ποὺ πιστεύει στὸ Χριστὸ καὶ τὸν ἀκολουθεῖ.
• Ὑφίσταται καὶ ὁ πιστὸς μία ἀλλοίωσι, μεταμόρφωσι, πρῶτα στὸ ἱερὸ βάπτισμα. Πῶς νὰ σᾶς τὸ ἐκφράσω; Ἐὰν σᾶς πῶ ὅτι τὸ κάρβουνο γίνεται διαμάντι, ὅτι τὸ κοράκι γίνεται περιστέρι, ὅτι ὁ λύκος γίνεται πρόβατο, θὰ θαυμάσετε· ἀλλὰ στὸ βάπτισμα γίνεται κάτι ἀνώτερο· ὁ ἁμαρτωλός, ποὺ πιστεύει στὸ Χριστὸ καὶ βαπτίζεται, βγαίνοντας ἀπὸ τὴν κολυμβήθρα ἀστράφτει σὰν διαμάντι, λάμπει σὰν ὁλόλευκο περιστέρι, ἡμερεύει σὰν ἄκακο ἀρνίον.
• Ἄλλη μεταμόρφωσι καὶ θεϊκὴ ἀλλοίωσι δέχεται ὁ πιστὸς στὰ μυστήρια τῆς μετανοίας – ἐξομολογήσεως καὶ τῆς θείας κοινωνίας. Λυτρώνεται ἀπὸ τὴν ἐνοχὴ τῆς συνειδήσεως, ἀπαλλάσσεται ἀπὸ τὸ βάρος τῶν πταισμάτων, καθαρίζεται ἀπὸ τοὺς ῥύπους τῶν ἀνομιῶν, ἑνώνεται μὲ τὸ σῶμα καὶ αἷμα τοῦ Χριστοῦ, λαμβάνει Πνεῦμα ἅγιο, φωτίζεται, ὑψώνεται, θεοῦται κατὰ χάριν, γίνεται ἕνας ἄγγελος.
Στὴ Μεταμόρφωσι ἀκοῦμε τὴ φωνὴ τοῦ οὐρανίου Πατρὸς ποὺ κελεύει· «Αὐτοῦ ἀκούετε». Μᾶς καλεῖ νὰ ἀκοῦμε τὸ Χριστό. Τὸν παραδέχεσαι Θεό; τότε νὰ ὑπακούῃς σ᾿ Αὐτόν· ὅπως τὸ παιδὶ στὴ μάνα καὶ τὸν πατέρα, ὅπως ὁ μαθητὴς στὸ δάσκαλο, ὅπως ὁ στρατιώτης στὸν ἀξιωματικό, ὅπως ὁ ἀσθενὴς στὸ γιατρό.
Ἐμεῖς δυστυχῶς, ἐνῷ σ᾽ αὐτοὺς ὑπακούουμε, ἔχουμε κλείσει τὰ αὐτιὰ στὸ Χριστό. Γι᾽ αὐτὸ ὅμως ταλαιπωρούμεθα. Ἂν ὑπακούαμε στὶς ἐντολὲς τοῦ Χριστοῦ καὶ μάλιστα στὴν κορυφαία ἐντολή, στὸ «Ἀγαπᾶτε ἀλλήλους» (Ἰω. 13,34), ἡ γῆ αὐτὴ θὰ ἦταν παράδεισος, ἐνῷ τώρα ἔγινε κόλασι, ζούγκλα, καὶ ὑπάρχει κίνδυνος μὲ πυρηνικὲς βόμβες ἀπὸ τὰ «μαυροπούλια» νὰ τὴν καταστρέψουμε ὁλοσχερῶς.
Ὁ ἄνθρωπος κοντὰ στὸ Χριστὸ γίνεται ἀρνίον καὶ ἄγγελος, μακριὰ ἀπὸ τὸ Χριστὸ γίνεται θηρίο καὶ δαίμονας. Αὐτὸ τὸ μήνυμα ἐκπέμπει σήμερα ἡ Μεταμόρφωσις τοῦ Σωτῆρος. Ἕνα ἀπὸ τὰ δυό· ἢ θὰ γίνουμε ἄγγελοι ἢ θὰ γίνουμε δαίμονες. Καὶ εἴπαμε ὅτι ἡ γῆ αὐτὴ ἔγινε σήμερα κόλασις καὶ χειρότερα ἀπὸ τὴν κόλασι, γιατὶ ὅλοι, μικροὶ καὶ μεγάλοι, παραβαίνουμε τὶς ἐντολὲς τοῦ Κυρίου. Πρῶτα σὲ φτωχικὲς καλύβες κατοικοῦσαν ἄγγελοι, τώρα σὲ μέγαρα καὶ οὐρανοξύστες κατοικοῦν δαίμονες. Ἂν ἄκουγε ὁ κόσμος τὸ Χριστό, ἡ γῆ αὐτὴ θὰ ἦταν ἕνας μικρὸς παράδεισος.
Λέω «μικρὸς παράδεισος», γιατὶ ἡ ζωὴ δὲν τελειώνει ἐδῶ. Προσδοκοῦμε τὴν αἰώνιο ζωή. Ἐκεῖ εἶνε ὁ αἰώνιος παράδεισός μας. Οἱ παλαιοὶ εὔχονταν μεταξύ τους «Καλὸν παράδεισο!». Τ᾽ ἀκοῦτε τώρα αὐτό; Ἐκεῖ πρέπει νά ᾽νε τὰ βλέμματά μας. Γιατὶ ἐκεῖ μᾶς περιμένει ἡ ὁριστικὴ μεταμόρφωσις. Καὶ ὁριστικὴ μεταμόρφωσις εἶνε ὅταν «οἱ δίκαιοι», ὅπως εἶπε ὁ Χριστός, «θὰ ἐκλάμψουν σὰν τὸν ἥλιο» (Ματθ. 13,43). Ἐκεῖ καὶ ὁ πιὸ φτωχός, καὶ ὁ ζητιάνος, καὶ ὁ κουρελῆς, ἂν πιστεύῃ στὸ Χριστὸ καὶ εἶνε δίκαιος, θὰ λάμψῃ σὰν τὸν ἥλιο.
Τότε ἐκεῖ, ἀδελφοί μου, τὰ μάτια μας θὰ δοῦν ὡραῖα, θαυμάσια πράγματα. Θὰ δοῦν συγγενεῖς καὶ φίλους, γονεῖς καὶ προγόνους, ἁγίους καὶ προφῆτες. Ὅλοι θὰ λάμπουν σὰν τὸν ἥλιο. Μὰ παραπάνω ἀπ᾿ ὅλα, τὸ ὡραιότερο, ποιό θὰ εἶνε; Τὸ ὡραιότερο, ποὺ βλέποντάς το θὰ περνᾶνε ἑκατὸ χρόνια καὶ θὰ σοῦ φαίνωνται σὰν μιὰ στιγμή, θὰ εἶνε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός. Αὐτὸς εἶνε ὁ Ἥλιος, αὐτὸς εἶνε ἡ Ζωή· αὐτὸς εἶνε ὁ Πατέρας, αὐτὸς ἡ Μάνα, αὐτὸς τὸ Πᾶν· ὅν, παῖδες, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
ἀπὸ τὴν Δευτερολογία
Σήμερα εἶνε η μεγάλη ἑορτὴ τῆς Μεταμορφώσεως. Καὶ καθένας ἀπὸ ἐμᾶς ας πεῖ: «Θεέ μου, δός μου δύναμι νὰ ἀλλάξω, δός μου δύναμι νὰ κόψω τὰ ἐλαττώματά μου, δῶσε δύναμι νὰ γίνω κ᾽ ἐγὼ ἄνθρωπος χωρὶς ἐλαττώματα, χωρὶς κακία, χωρὶς ὅλη τὴν ἁμαρτία μέσα μου. Μάλιστα! Ἔτσι νὰ παρακαλέσουμε τὸν Θεὸν ὅλοι μας, νὰ λάμψῃ μέσα μας. Ἔχω ἕνα πτωχαδάκι στὴ Φλώρινα, πολὺ πτωχαδάκι, καὶ κάθε πρωί, μόλις βγῇ ὁ ἥλιος, γονατίζει καὶ προσεύχεται στὸ δρόμο μέσα, στὶς πλατεῖες, ὅπου νά ᾿νε Θεέ μου –λέει– δός μου μιὰ ἀκτίνα, δός μου, μιὰ ἀκτίνα ἀπὸ τὸ φῶς σου, μιὰ ἀκτίνα ἀπὸ τὸν ἥλιο σου (ἐννοεῖ τὸν Ἠλία Δάντη). Καὶ μιὰ ἀκτίνα μόνο ἀπὸ τὸν Θεὸ φτάνει νὰ μᾶς κάνῃ εὐτυχεῖς. Ἔτσι, νὰ λάμψῃ μέσ᾿ στὶς καρδιές μας τὸ φῶς τῆς λυτρώσεως, τὸ φῶς τῆς σωτηρίας.
Ξέρετε πολὺ καλὰ ὅτι, ὡς ἐπίσκοπος πενήντα χρόνια ποὺ εἶμαι, φορῶ τὸ ράσο –καὶ πολλοὶ ἀπὸ σᾶς μὲ γνωρίζετε ἀπὸ τὴν Κοζάνη– ὅτι δὲν ἀνήκω σὲ κόμματα. Εἶμαι πάνω ἀπὸ τὰ κόμματα. Ἀνήκω μόνο στὸν Χριστὸ καὶ εἰς τὴν Ἑλλάδα. Καὶ θέλω νὰ σᾶς πῶ ἐδῶ πέρα ὅτι ἀπὸ ἐμένα εἶσθε ἐλεύθεροι νὰ ἔχετε ὅποιο θέλετε κόμμα. Ἐλεύθεροι ειστε, δὲ σᾶς ἐπηρεάζω, νὰ διαλέξετε ὅποιο κόμμα θέλετε. Ἀλλὰ ἔχω νὰ σᾶς πῶ κάτι: Εγω εἶμαι σὰν τὴν κλώσσα, που μαζευει τα πουλάκια, κι ἄλλα πουλάκια της εἶνε μαῦρα, ἄλλα εἶνε κόκκινα, ἄλλα εἶνε πράσινα, ἄλλα εἶνε γαλάζια, ἄλλα εἶνε – καὶ ὅλα τὰ πουλάκια της τὰ ἀγαπᾶ ἡ κλώσσα, ἔτσι κι ἐγὼ σᾶς ἀγαπῶ. Σᾶς ἀγαπῶ ὅλους, ὁποιοδήποτε κόμμα κι ἂν εἶστε. Ἕνα μόνον ζητῶ ἀπὸ ὅλους νὰ μὴν εἶστε ἄθεοι. Τήν αθεΐα ὅπου βρίσκεται τὴν καταδιώκω, εἴτε στὰ ἀνάκτορα, εἴτε στὶς καλύβες, εἴτε στοὺς πλουσίους, εἴτε στοὺς φτωχούς. Ἕνα μόνο ζητῶ από εσᾶς. Νὰ προσέξετε, νὰ μὴ χωρίζεστε μὲ τὰ κόμματα. Τὰ κόμματα χωρίζουν & κόμματα διαλύουν. Ἐὰν δὲν ἦταν χωρισμένη ἡ Ἑλλάς, τὸ ᾿22, θὰ ἤμεθα στὴν Ἄγκυρα καὶ στὴν Ἁγιὰ Σοφιά. Τὰ κόμματα μᾶς κατέστρεψαν. Νὰ μὴν εἶστε, λοιπόν, χωρισμένοι. Τὰ κόμματα χωρίζουν, ὁ Χριστὸς ἑνώνει. Κοντὰ στὸν Χριστὸ νὰ εἶστε ὅλοι, ανδρες, μικροί, μεγάλοι, ἀγαπημένοι, ἐνωμένοι ὡς Πόντιοι εἰλικρινεῖς, γιὰ νὰ ἔχετε τὴν εὐλογία τοῦ ἐπισκόπου, τῶν ἁγίων ἀγγέλων καὶ προπαντῶς τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ὅλοι μαζί, μιὰ ψυχή, μιὰ καρδιά, τὸν σταυρό σας κανονικά, κανονικά, κανονικά.
Ἡνωμένοι, ἀγαπημένοι, ἡνωμένοι ὡς Πόντιοι εἰλικρινεῖς, γνήσιοι Χριστιανοὶ καὶ Ἕλληνες εἰς αἰῶνας αἰώνων ἀγαπημένοι. Νὰ ἔχετε τὴν εὐλογία – εὐλογῶ ἐγὼ ὁ γέρων ἐπίσκοπος, εὐλογῶ τὸ χωριό σας, εὐλογῶ τὸν πρόεδρό σας, εὐλογῶ τοῦς δασκάλους σας, εὐλογῶ τὰ παιδιά, εὐλογῶ τὰ χωράφια σας, τὰ ζῷα σας, τοὺς πάντας. Εὐλογῶ καὶ εὔχομαι ὁ Θεός, νὰ ζῆτε πάντα ἀγαπημένοι ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Μεταμορφώσεως Ἀρδάσσης – Ἑορδαίας τὴν Τετάρτη 6-8-1986 πρωί, μὲ νέο τώρα τίτλο. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 4-7-2023.