Η ‘’διδαχή’’ περί υπάρξεως ‘’πολλών οδών σωτηρίας’’, δεν αποτελεί μόνο μορφή συγκρητισμού, αλλά και αντιχριστιανική ‘’διδαχή’’, καθότι αναιρεί τον σωτηριώδη λόγο του Κυρίου, ο οποίος είπε, ‘’εγώ ειμί η οδός και η αλήθεια και η ζωή’’ (Ιω. 14,6).
Οι διαπροσωπικές σχέσεις, καθώς και η πρέπουσα αγάπη προς κάθε άνθρωπο, δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως αφορμή διαθρησκειακών ατοπημάτων στις συναντήσεις που πραγματοποιούνται με αλλόθρησκους συνανθρώπους μας.
Ο Άγιος Ιγνάτιος Μπριαντσανίνωφ στην Επιστολή του με αρ. 238 αναφέρει τα εξής : ‘’Η μόνη εγγύηση, η μοναδική οδός για την σωτηρία είναι η σωστή πίστη σε Εκείνον, που ο Θεός έστειλε στον κόσμο δηλαδή τον Υιόν – τον Χριστό. Δεν αρκεί λοιπόν, να είμαστε «καλοί» άνθρωποι. Και αν άνθρωποι μεγάλοι και φωτισμένοι, κατέβαιναν τότε στον Άδη, πως είναι δυνατό εσύ, να θέλεις να σωθής χωρίς πίστη και επικοινωνία με τον Χριστό; Και πως τολμάς και ψάχνεις να βρεις, αν και οι μουσουλμάνοι θα σωθούν; Επειδή απλά σου φαίνονται «καλοί»; Χωρίς ποτέ, να έχουν πιστεύσει στον Ένα και Μοναδικό Σωτήρα και Λυτρωτή; Ας κάμουμε, λοιπόν, φροντίδα μας να αγαπήσουμε τον Χριστό. Γιατί σωτηρία χωρίς Αυτόν, μόνο χάρη σε μερικές «καλές πράξεις» δεν γίνεται’’*.
Όταν ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός είπε ότι ‘’εν τη οικία του πατρός μου μοναί πολλαί εισιν’’ και πρόσθεσε το ‘’πορεύομαι ετοιμάσαι τόπον υμίν’’ (Ιω. 14.2), είπε στους μαθητές Του, ‘’πάλιν έρχομαι και παραλήψομαι υμάς προς εμαυτόν, ίνα όπου ειμί εγώ, και υμείς ήτε’’ (Ιω. 14.3).
Γιατί κάποιοι Ιεράρχες της Εκκλησίας μας κηρύττουν ότι υπάρχουν ‘’πολλές οδοί σωτηρίας’’; Έχουν άλλη παράλληλη ‘’οδό σωτηρίας’’ οι αρνητές της θεότητας Του; Άπαγε της βλασφημίας. Η αντιχριστιανική ‘’διδαχή’’ περί πολλών οδών σωτηρίας, τον Χριστό προσπαθεί να διαψεύσει.
Και όταν είπε ο Κύριος το ‘’όπου εγώ υπάγω οίδατε και την οδόν οίδατε’’ (Ιω. 14,4) ο Απόστολος Θωμάς ρώτησε ‘’πως δυνάμεθα την οδόν ειδέναι;’’ (Ιω. 14,5), για να πάρει τη σωτηριώδη απάντηση από τον Κύριο ‘’εγώ ειμί η οδός και η αλήθεια και η ζωή’’ (Ιω. 14,6).
Γιατί κάποιοι Ιεράρχες της Εκκλησίας μας ομιλούν σαν να μη γνωρίζουν τον σωτηριώδη αυτό λόγο του Κυρίου μας, ‘’εγώ ειμί η οδός και η αλήθεια και η ζωή’’ (Ιω. 14,6);
Ευτυχώς όμως οι Ιεράρχες αυτοί αποτελούν τη μειοψηφία των Ιεραρχών της Εκκλησίας μας και το πλήρωμα της Εκκλησίας γνωρίζει να αναπαύεται σε όσους Ιεράρχες διεκδικούν στη συνείδησή του το ‘’πρωτείο αληθείας’’.
Τέτοιες αντιχριστιανικές ‘’διδαχές’’ περί υπάρξεως ‘’πολλών οδών σωτηρίας’’, θα πρέπει Πανορθοδόξως να αντιμετωπίζονται. Αποτελεί μορφή συγκρητισμού τέτοιο ατόπημα και ‘’διδαχή’’ αναιρούσα τον σωτηριώδη λόγο του Κυρίου, ‘’εγώ ειμί η οδός και η αλήθεια και η ζωή’’ (Ιω. 14,6).
Αποτελεί μήπως έκφραση αγάπης προς τους αλλόθρησκους συνανθρώπους μας, τέτοια αντιχριστιανική ‘’διδαχή’’;
Το χειρότερο είναι πως οι Ιεράρχες που υποπίπτουν σε τέτοιο ατόπημα, επιθυμούν (κάποιοι το επιβάλλουν με τον τρόπο τους), αυτές οι αντιχριστιανικές ‘’διδαχές’’ τους να συνοδεύονται από σιωπή, χωρίς καμιά ανασκευή. Τέτοια ατοπήματα όμως, έπρεπε Πανορθοδόξως να αντιμετωπίζονται.
‘’Εγώ ειμί η θύρα· δι’ εμού εάν τις εισέλθη, σωθήσεται, και εισελεύσεται και εξελεύσεται, και νομήν ευρήσει’’ (Ιω. 10,9), λέγει ο Κύριος. Γιατί αντιπαλεύουν τον λόγο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Εφόσον όμως η σιωπή καλύπτει το ατόπημα της αντιχριστιανικής ‘’διδαχής’’ περί υπάρξεως ‘’πολλών οδών σωτηρίας’’, ανωδύνως θα πορεύονται. Τον Κύριο σίγουρα δεν ευαρεστούν και αυτό θα γίνει περισσότερο αντιληπτό, όταν έλθουν καλύτερες μέρες για την Εκκλησία. Ζη Κύριος.
*(Επιστολή 238 του Αγίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ, από την περιοδική έκδοση της Ιερας Μητροπόλεως «Λυχνία», από μετάφραση Αρχιμανδρίτου Α. Μ.)
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου