.

.

Δός μας,

Τίμιε Πρόδρομε, φωνή συ που υπήρξες η φωνή του Λόγου. Δος μας την αυγή εσύ που είσαι το λυχνάρι του θεϊκού φωτός. Βάλε σήμερα τα λόγια μας σε σωστό δρόμο, εσύ που υπήρξες ο Πρόδρομος του Θεού Λόγου. Δεν θέλουμε να σε εγκωμιάσουμε με τα δικά μας λόγια, επειδή τα λόγια μας δεν έχουν μεγαλοπρέπεια και τιμή. Όσοι θα θελήσουν να σε στεφανώσουν με τα εγκώμιά τους, ασφαλώς θα πετύχουν κάτι πολύ πιό μικρό από την αξία σου. Λοιπόν να σιγήσω και να μη προσπαθήσω να διακηρύξω την ευγνωμοσύνη μου και τον θαυμασμό μου, επειδή υπάρχει ο κίνδυνος να μη πετύχω ένα εγκώμιο, άξιο του προσώπου σου;

Εκείνος όμως που θα σιωπήσει, πηγαίνει με τη μερίδα των αχαρίστων, γιατί δεν προσπαθεί με όλη του τη δύναμη να εγκωμιάσει τον ευεργέτη του. Γι’ αυτό, όλο και πιό πολύ σου ζητάμε να συμμαχήσεις μαζί μας και σε παρακαλούμε να ελευθερώσεις τη γλώσσα μας από την αδυναμία, που την κρατάει δεμένη, όπως και τότε κατάργησες, με τη σύλληψη και γέννησή σου, τη σιωπή του πατέρα σου του Ζαχαρία.

Άγιος Σωφρόνιος Ιεροσολύμων

ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΠΙΣΤΕΩΣ

Κάποιος αδελφός ρώτησε έναν γέροντα:
«Άραγε η πίστη κάποιου μπορεί να ωφελήσει κάποιον άλλον που δεν συνεισφέρει πίστη, όπως ωφέλησε και τον παράλυτο η πίστη εκείνων που τον κουβάλησαν; (βλ. Μάρκ. 2, 3–12)».
Αποκρίθηκε ο γέροντας:
«Αν δεν ήταν πιστός ο παράλυτος, δεν θα άφηνε να τον κουβαλήσουν και να τον κατεβάσουν από τη στέγη· επομένως, τον έσωσε και η δική του πίστη μαζί με την πίστη των άλλων. Γιατί, αν ο άνθρωπος δεν προσφέρει πίστη στον Θεό, δεν ωφελείται καθόλου. Μη λοιπόν βρεις δικαιολογία να μην κάνεις τίποτε εσύ, ρίχνοντας επάνω σε άλλον όλο το δικό σου φορτίο. Ο προφήτης Ιερεμίας, για παράδειγμα, πιστεύοντας ότι ο Θεός θα ελεήσει τον λαό του, προσευχόταν για χάρη του· επειδή όμως ο λαός δεν πρόσφερε και ο ίδιος πίστη μαζί με τον προσευχόμενο προφήτη, αυτός τελικά δεν εισακούστηκε. Μήπως ο προφήτης δεν είχε πίστη όπως και εκείνοι που κουβάλησαν τον παράλυτο; Έτσι ακριβώς γίνεται σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, διότι δεν είναι χωρίς νόημα αυτό που λέει ο Απόστολος ότι «έχει μεγάλη δύναμη η δέηση του δικαίου, όταν συνεργούμε κι εμείς με την πίστη μας έμπρακτα» (βλ. Ιακ. 5, 16).

ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΒΑΡΣΑΝΟΥΦΙΟ

[(1) «Ευεργετινός»
–Λόγοι και Διδασκαλίες Αγίων Πατέρων–
Τόμ. Δ΄, Υπόθ. Ιγ΄ (13), σελ. 171,
Μετάφραση: Δ. Χρισταφακόπουλος,
Εκδόσεις «Το Περιβόλι της Παναγίας»,
Θεσσαλονίκη 2010.
(2) «Βαρσανουφίου και Ιωάννου,
Κείμενα διακριτικά και ησυχαστικά
(Ερωταποκρίσεις)»,
Τόμ. Β΄, κεφ. Ι΄, §387, σελ. 288–289,
Εκδόσεις «Ετοιμασία»,
Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου,
Καρέας 1996.]