.

.

Δός μας,

Τίμιε Πρόδρομε, φωνή συ που υπήρξες η φωνή του Λόγου. Δος μας την αυγή εσύ που είσαι το λυχνάρι του θεϊκού φωτός. Βάλε σήμερα τα λόγια μας σε σωστό δρόμο, εσύ που υπήρξες ο Πρόδρομος του Θεού Λόγου. Δεν θέλουμε να σε εγκωμιάσουμε με τα δικά μας λόγια, επειδή τα λόγια μας δεν έχουν μεγαλοπρέπεια και τιμή. Όσοι θα θελήσουν να σε στεφανώσουν με τα εγκώμιά τους, ασφαλώς θα πετύχουν κάτι πολύ πιό μικρό από την αξία σου. Λοιπόν να σιγήσω και να μη προσπαθήσω να διακηρύξω την ευγνωμοσύνη μου και τον θαυμασμό μου, επειδή υπάρχει ο κίνδυνος να μη πετύχω ένα εγκώμιο, άξιο του προσώπου σου;

Εκείνος όμως που θα σιωπήσει, πηγαίνει με τη μερίδα των αχαρίστων, γιατί δεν προσπαθεί με όλη του τη δύναμη να εγκωμιάσει τον ευεργέτη του. Γι’ αυτό, όλο και πιό πολύ σου ζητάμε να συμμαχήσεις μαζί μας και σε παρακαλούμε να ελευθερώσεις τη γλώσσα μας από την αδυναμία, που την κρατάει δεμένη, όπως και τότε κατάργησες, με τη σύλληψη και γέννησή σου, τη σιωπή του πατέρα σου του Ζαχαρία.

Άγιος Σωφρόνιος Ιεροσολύμων

O Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος υποστηρίζει Εγκύκλιο του Πάπα



Με τον τίτλο «Το πέπλο έπεσε: Ορθόδοξος Πατριάρχης υποστηρίζει τον Φραγκίσκο» δημοσιεύθηκε στις 12 Δεκεμβρίου 2016 άρθρο της δημοσιογράφου Hilary White στην αμερικανική εφημερίδα TheRemnant. Στο άρθρο της η αμερικανίδα δημοσιογράφος, η οποία ζει στην Ιταλία και ασχολείται με τα θέματα του Βατικανού, σχολιάζει το άρθρο του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου, το οποίο δημοσιεύθηκε στο επίσημο δημοσιογραφικό και επικοινωνιακό όργανο του Πάπα και του ΒατικανούOsservatore Romano, στις 2 Δεκεμβρίου 2016. 

Το άρθρο του κ. Βαρθολομαίου* αναφέρεται στην εγκύκλιο του Πάπα Amoris Laetitia (Η χαρά της αγάπης) και ενθέρμως την υποστηρίζει. Με την εν λόγω εγκύκλιο ο Πάπας, μεταξύ των άλλων, δίδει την άδεια της συμμετοχής στην Θεία Κοινωνία σε όσους/ες πήραν διαζύγιο από την Πολιτεία και τέλεσαν δεύτερο (πολιτικό) γάμο και σε όσους/ες τέλεσαν μόνο πολιτικό γάμο. Ο Ορθόδοξος Πατριάρχης στο άρθρο του δεν παρουσιάζει τη διδασκαλία της Ορθοδόξου Εκκλησίας για τον γάμο, ούτε καν τις αποφάσεις της Συνόδου στην Κρήτη για τον γάμο, όταν μάλιστα αυτοπροσδιορίζεται ως ο «Φύλαξ του Δόγματος και της κανονικής εν τη κατά Ανατολάς Εκκλησία τάξεως». Απλώς επαινεί την εν λόγω παπική εγκύκλιο και εμφανίζεται να συμφωνεί μαζί του στις διατυπώσεις μιας καινοφανούς διδασκαλίας, που προκαλεί αντιδράσεις στους ίδιους τους ρωμαιοκαθολικούς. 

Στο άρθρο του ο κ. Βαρθολομαίος αφού παραδέχεται ότι υπήρξαν «σχόλια και αξιολογήσεις για τη σπουδαία αυτή εγκύκλιο» σημειώνει: «...Είναι σημαντικό να παρατηρηθεί ότι η Amoris Laetitia υπενθυμίζει κατ’ αρχήν και προ πάντων την ευσπλαχνία και το έλεος του Θεού και όχι μόνο τους ηθικούς κανόνες και τις κανονικές ρυθμίσεις των ανθρώπων» ( Η υπογράμμιση του υπογρ.).

Στη συνέχεια ο Οικ. Πατριάρχης τονίζει: « Αναμφίβολα, αυτό το οποίο έπνιγε και παρενέβαλε εμπόδια κατά το παρελθόν στους ανθρώπους ήταν ο φόβος πως «ένας ουράνιος πατέρας» επιβάλλει με κάποιο τρόπο την ανθρώπινη συμπεριφορά και προδιαγράφει τις ανθρώπινες συνήθειες. Είναι αληθές ακριβώς το αντίθετο και οι θρησκευτικοί ηγέτες καλούνται να υπενθυμίσουν στους εαυτούς τους και κατόπιν στους άλλους, ότι ο Θεός είναι ζωή και αγάπη και φως... Επί του προκειμένου αυτά είναι τα λόγια, τα οποία επανειλημμένως υπογραμμίζονται από τον Πάπα Φραγκίσκο στην εγκύκλιό του...». (Σημ. Η υπογράμμιση του υπογρ.)

Και συνεχίζει ο Πατριάρχης στο άρθρο του στον Osservatore Romano: « Οι πατέρες της Εκκλησίας δεν φοβήθηκαν να μιλήσουν ανοικτά και με εντιμότητα για τη χριστιανική ζωή. Εν τούτοις το σημείο εκκίνησής τους είναι πάντα η αγαπώσα και λυτρωτική χάρη του Θεού, που φωτίζει καθέναν χωρίς διάκριση και καταφρόνια....». Και ολοκληρώνει το άρθρο του με τα εξής: «Το συμπέρασμα της παπικής προτροπής είναι λοιπόν και το δικό μας συμπέρασμα και η δική μας σκέψη: <Αυτό το οποίο μας έχει επαγγελθεί είναι πιο μεγάλο από όσο μπορούμε να φαντασθούμε. Μην απογοητευόμαστε ποτέ εξ αιτίας των δικών μας ορίων και μην παύουμε ποτέ να αποζητάμε αυτήν την πληρότητα της αγάπης και της κοινωνίας που ο Θεός μας φανερώνει>». 

Στο άρθρο της η Hilary White σημειώνει ότι διαβάζοντας το άρθρο του Ορθόδοξου Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, έμεινε με την αίσθηση ότι ο Πάπας συμφωνεί με το περιεχόμενό του, αφού το πρόβαλε στην επίσημη εφημερίδα του και δεν υπάρχουν επ’ αυτού διορθωτικές διευκρινίσεις και σχόλια. Και διερωτάται η δημοσιογράφος: «Μήπως η εγκύκλιος Amoris Laetitia προωθεί έναν νέο θεό, ο οποίος δεν ενδιαφέρεται για το πώς συμπεριφέρονται οι άνθρωποι; Είναι αυτό το μήνυμα του Πάπα, δια μέσου ενός από τους επιλεγμένους κοντινούς του (Σημ. υπογρ. Υπονοεί τον Πατριάρχη), πως απλά δεν υπάρχει πλέον κάτι που να θεωρείται αμάρτημα;». Και σε άλλο σημείο: «Πρέπει να υποθέσουμε ότι η εγκύκλιος Amorislaetitia δεν είναι ένα κείμενο της Καθολικής Εκκλησίας για την οικογένεια, αλλά ένα μανιφέστο μιας θρησκείας καθ’ ολοκληρίαν νέας;». Και πάρα κάτω παρατηρεί η δημοσιογράφος: « Εάν ο Θεός δεν είναι ο ουράνιος Πατέρας που έχει καθιερώσει τον νόμο Του για τα παιδιά Του και δεν ενδιαφέρεται για την ανθρώπινη συμπεριφορά καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι είναι ως να του προτείνεται να ομοιάσει με τους σατανιστές, που έχουν ως σύνθημά τους <Κάνε ό, τι σε ευχαριστεί, τα πάντα επιτρέπονται>». 

To άρθρο της Hilary White αναδημοσιεύθηκε στο γαλλόφωνο ενημερωτικό συγκρότημαReinformation TV, την 12η Δεκεμβρίου 2016. Το σχετικό ρεπορτάζ υπογράφει η Anne Dolheim, η οποία επίσης σημειώνει πως εφόσον ο Πάπας αποδέχεται τα όσα αναφέρει στο άρθρο του ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος τότε αυτό έχει συνέπεια στο ίδιο το τριαδικό δόγμα, διότι «εάν δεν υπάρχει πλέον <Ουράνιος Πατέρας> ποια είναι η πίστη μας;». Έναντι της συγκεκριμένης παπικής εγκυκλίου συνεχίζονται οι πολλές και σοβαρές αντιδράσεις. Πρόσφατα πέντε καρδινάλιοι ζήτησαν διευκρινίσεις από τον Πάπα.

Εμάς, ως Ορθοδόξους, δεν μας ενδιαφέρει τόσο η συγκεκριμένη εγκύκλιος του Πάπα, ούτε οι αντιδράσεις που υπάρχουν στους κύκλους των Ρωμαιοκαθολικών. Μας ενδιαφέρουν κυρίως τα όσα γράφει στην Osservatore Romano ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος. Είναι εξαιρετικά σοβαρά. Αφορούν στα δόγματα, στη διδασκαλία και στην ίδια την Πίστη των Ορθοδόξων. Οι αναφορές ότι δεν υπάρχει Ουράνιος Πατέρας που να ενδιαφέρεται να επιβάλλει τον τρόπο της ανθρώπινης συμπεριφοράς και να καθοδηγεί το ήθος των ανθρώπων, και ότι συμφωνεί με τον Πάπα και εμφανίζεται να υποβαθμίζει τους Κανόνες της Εκκλησίας απαιτούν άμεσες διευκρινίσεις.

Είναι αδιανόητο όχι Πατριάρχης, όχι Μητροπολίτης και ιερέας, αλλά ο οποιοσδήποτε Ορθόδοξος πιστός να πει ή να γράψει τέτοιες απόψεις. Δεν είναι δυνατό να αποδεχθεί κανείς ότι ο Πατριάρχης ενεπλάκη στη συζήτηση για την παπική εγκύκλιο, για να συμβάλει στα σχέδια του Πάπα για τη δημιουργία μιας νέας σύγχρονης θρησκείας. Δεν είναι δυνατό να έχει προωθήσει και ψηφίσει προ ελάχιστων μηνών τους περί γάμου κανόνες των Πατέρων της Εκκλησίας και τώρα να συμφωνεί με τον Πάπα ότι οι κανόνες αυτοί υποχωρούν μπρος στην ευσπλαχνία του Θεού. Ως οι Ιεροί Κανόνες να είναι απάνθρωποι και να αποτελούν τροχοπέδη στην πνευματική ζωή...
Ευχόμαστε να έχει γίνει λάθος στη μετάφραση, ελπίζουμε να είναι άλλου το κείμενο που φέρει την υπογραφή του Πατριάρχη, πιστεύουμε ότι θα δοθούν σε βραχύτατο χρονικό διάστημα οι δέουσες διευκρινίσεις.-**

Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου

*Το άρθρο δεν έχει δημοσιευθεί στην επίσημη ιστοσελίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ούτε στα φιλικά προς αυτό ΜΜΕ. Σημειώνεται ότι στην ιστοσελίδα του Οικ. Πατριαρχείου έχουν δημοσιευθεί όλες οι ομιλίες του κ. Βαρθολομαίου, που εκφώνησε κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Μπάρι για την εορτή του Αγίου Νικολάου.
**Το ρεπορτάζ εγράφη με δέος και συνοχή καρδίας, επειδή αφορά στην Πίστη μας και αναφέρεται στον έχοντα τα πρεσβεία τιμής Πατριάρχη όλης της Ορθόδοξης Εκκλησίας.