.

.

Δός μας,

Τίμιε Πρόδρομε, φωνή συ που υπήρξες η φωνή του Λόγου. Δος μας την αυγή εσύ που είσαι το λυχνάρι του θεϊκού φωτός. Βάλε σήμερα τα λόγια μας σε σωστό δρόμο, εσύ που υπήρξες ο Πρόδρομος του Θεού Λόγου. Δεν θέλουμε να σε εγκωμιάσουμε με τα δικά μας λόγια, επειδή τα λόγια μας δεν έχουν μεγαλοπρέπεια και τιμή. Όσοι θα θελήσουν να σε στεφανώσουν με τα εγκώμιά τους, ασφαλώς θα πετύχουν κάτι πολύ πιό μικρό από την αξία σου. Λοιπόν να σιγήσω και να μη προσπαθήσω να διακηρύξω την ευγνωμοσύνη μου και τον θαυμασμό μου, επειδή υπάρχει ο κίνδυνος να μη πετύχω ένα εγκώμιο, άξιο του προσώπου σου;

Εκείνος όμως που θα σιωπήσει, πηγαίνει με τη μερίδα των αχαρίστων, γιατί δεν προσπαθεί με όλη του τη δύναμη να εγκωμιάσει τον ευεργέτη του. Γι’ αυτό, όλο και πιό πολύ σου ζητάμε να συμμαχήσεις μαζί μας και σε παρακαλούμε να ελευθερώσεις τη γλώσσα μας από την αδυναμία, που την κρατάει δεμένη, όπως και τότε κατάργησες, με τη σύλληψη και γέννησή σου, τη σιωπή του πατέρα σου του Ζαχαρία.

Άγιος Σωφρόνιος Ιεροσολύμων

Ας ληστέψουμε και εμείς τον Παράδεισο...



Οφείλουμε κι εμείς με ταπείνωση, με ευγνωμοσύνη, με φόβο και δέος να ζούμε το μαρτύριό μας, ενθυμούμενοι πάντοτε τον ληστή. Ο οποίος ληστής την έσχατη στιγμή της ζωής του είδε τα πράγματα αλλιώς...
Τον αξίωσε ο Θεός να συμπάσχει και αυτός εκεί με τον Χριστό. 

Αν βέβαια θέλεις να μην χάσεις την ζωή σου, αλλιώς είναι τα πράγματα. Αν όμως θέλεις να είσαι του Χριστού, θα μαρτυρήσεις, θα έρθουν πειρασμοί και πόνοι που θα σε δοκιμάσουν, καθαρίζοντας την ψυχή σου από τους ρύπους της εμπάθειας. 

Με τη χάρη του θεού θα μαρτυρήσει κανείς, με τη χάρη του Θεού θα αγωνιστεί. 

Η χάρη φώτισε τον ληστή να δει τα πράγματα όπως τα είδε, να τα καταλάβει όπως τα κατάλαβε, να πάρει τη στάση που πήρε και να μην επηρεαστεί καθόλου από τον άλλο ληστή. Όμως προηγήθηκε του φωτισμού η μετάνοια, προηγήθηκε η αποδοχή της αμαρτωλότητάς του. 

Πέρασε σε άλλο πνεύμα ο ληστής, και ήξερε τί να πει. Δύο λόγια είπε στον Χριστό, αλλά είπε αυτά που χρειάζονταν: «Μνήσθητί μου, Κύριε, όταν έλθης εν τη βασιλεία σου». 

Δύο λόγια άκουσε από τον Χριστό: «Αμήν λέγω σοι, σήμερον μετ’ εμού έση εν τω παραδείσων». 

Χρειάζεται, αδελφοί μου, να γίνουμε γενναίοι. Να έχουμε μια πνευματική γενναιότητα, η οποία πηγάζει από την αγάπη μας στον Χριστό. 

Τελικά εκείνο που θέλει ο Θεός είναι να ανταποκριθείς, να Τον εμπιστευθείς. 
Εκείνο, που θέλει ο Θεός, είναι να πάρεις τέτοια στάση στην ζωή σου, ώστε το Πανάγιο Πνεύμα να μπορεί να έρθει και να σε οδηγήσει «εις πάσαν την αλήθειαν». 

Μπορεί να περάσεις μέσα από πόνο, μαρτύρια, μέσα από φωτιές όπως λέγει ο ψαλμωδός: «Διήλθον δια πυρός και ύδατος και εξήγαγες ημάς εις αναψυχή». 

Κάθε δοκιμασία, κάθε πειρασμός, εάν τον εκμεταλλευτούμε, θα μας οδηγήσει τελικά εις αναψυχήν. 

Ο ληστής λυτρώθηκε, ελευθερώθηκε, γιατί αποδέχτηκε την κατάστασή του και αφέθηκε με εμπιστοσύνη στον Χριστό. 

Ας τον μιμηθούμε. Ας ληστέψουμε και εμείς τον Παράδεισο.

Ἡ ζωὴ τοῦ κόσμου

Διάσημος ἀμερικανός ἠθοποιός - ἄν καί, ὄχι καί τόσο γνωστός γιά τήν ... εὐσέβειά του - δήλωσε πρόσφατα μέ περισσή εἰλικρίνεια:

«Ἔχω ταξιδέψει σχεδόν παντοῦ στήν γῆ. Καί ποτέ, πουθενά, δέν συνάντησα τόσο δυστυχισμένους ἀνθρώπους, ὅσο στήν Ἀμερική. Ἔχουμε τά πάντα, καί οὐσιαστικά δέν ἔχουμε τίποτα. Καί ζητᾶμε ὅλο καί περισσότερα, ἔχοντας ἐγκαταλείψει κάθε τι πού μᾶς ἀνεβάζει πραγματικά. Σκοπός πλέον τῆς ζωῆς ἔγινε ἡ παραγωγή τέλειων ἀγαθῶν καί ἡ μέ κάθε μέσο ἀπόκτησή τους».

Εἶναι ἐντυπωσιακό, ἕνας κοσμικός ἄνθρωπος νά παραδέχεται, ὅτι τό μυστικό τῆς ἀληθινῆς ζωῆς δέν εἶναι τό «νά ἔχεις τά πάντα»! Ὅτι σκοπός τῆς ζωῆς, δέν μπορεῖ νά εἶναι ἡ ἀπόκτηση ὅλο καί περισσότερων ὑλικῶν ἀγαθῶν.

* * *

Ὁ Χριστός μᾶς ἀποκάλυψε, ὅτι Αὐτός εἶναι ἡ Ζωή τοῦ κόσμου. Χωρίς Αὐτόν δέν ὑπάρχει ζωή. Μπορεῖ νά ὑπάρξει μόνο, ἤ μία πίκρα πού μένει σάν κατακάθι μετά ἀπό μιά ἐπιφανειακή «καλοπέραση»· ἤ κάποια ἐπιδερμική «χαρά». Ἀλλά Ζωή ἀληθινή, δέν μπορεῖ νά ὑπάρξει. «Μή ψάχνετε μάταια» λέει ὁ Χριστός. «Μήν κουράζεσθε ἄδικα. Ἐγώ εἶμαι ἡ ἀληθινή ζωή. Ἐγώ ἦλθα γιά νά ἔχετε ὄχι ἁπλῶς ζωή, ἀλλά περίσσεια ζωῆς».

Αὐτήν τήν πληρότητα τῆς ζωῆς μᾶς τήν χάρισε μέσῳ τῆς θυσίας Του πάνω στόν Σταυρό. Ἐνῶ ἦταν καρφωμένος πάνω στόν Σταυρό, ἡ ἄχραντη πλευρά Του ἔρρευσε κρουνούς ζωῆς καί ἀφθαρσίας.

Καί μᾶς ἔδωσε τήν δυνατότητα νά γευόμαστε, ἐδῶ καί τώρα, αὐτήν τήν Ζωή, μετέχοντας στό Μυστικό Δεῖπνο τῆς Θείας Λειτουργίας. Ὁ Ἴδιος παρομοίασε τήν Βασιλεία Του μέ Δεῖπνον Μέγα (Λουκ. 14, 16-24). Σ' αὐτό τό πανάκριβο Τραπέζι, πού τόσα Τοῦ κόστισε, εἴμαστε καλεσμένοι ὅλοι. Καί ὁ Χριστός δέν δέχεται νά δικαιολογήσει καμμιά ἀπουσία μας· ὅσο εὐλογοφανής κι ἄν εἶναι. Οὔτε ἐπαγγελματική, οὔτε οἰκογενειακή ἀπασχόληση, οὔτε - πολύ περισσότερο - διασκέδαση καί «ψυχαγωγία», ἐπιτρέπεται νά μᾶς κρατήσουν μακριά ἀπό τήν Θεία Λειτουργία.

* * *

Ἄν ὁ ἄνθρωπος τό ἔχει εὔκολο νά δικαιολογεῖ τήν ἀπουσία του, ἀπό τό Δεῖπνο τοῦ Χριστοῦ:

• πῶς εἶναι δυνατόν νά ἰσχυρίζεται ὅτι ἀγαπάει τόν Χριστό;

• πῶς μπορεῖ νά λέει ὄτι πιστεύει στόν Χριστό; Ὑπάρχει ἄραγε ἄλλος τρόπος πίστης; μπορεῖ νά λέει κανείς: «ἐγώ πιστεύω μέ τόν τρόπο μου!»;

• πῶς νά μή ξεθαρρέψει ὁ διάβολος καί νά μή τοῦ ἀναστατώνει τό σπίτι;

• πῶς μπορεῖ νά περιμένει νά ἔχει ἀληθινή εἰρήνη καί γνήσια χαρά;

• πῶς θά γευθῆ τήν Ὄντως Ζωή, πού νίκησε τήν φθορά καί τόν θάνατο; καί πῶς θά μπορέσει νά πιστέψει στήν Ἀνάσταση τῶν νεκρῶν;

• ποῦ ἀλλοῦ θά βρῆ τήν δύναμη νά συγχωρήσει τούς ἐχθρούς του, ἄν δέν ζήσει, στήν λειτουργία, τήν Σταυρική ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, πού συγχώρησε τούς σταυρωτές Του;

• πῶς ἀλλιῶς θά μάθει ὅτι ἡ σχέση μας μέ τόν Χριστό δέν εἶναι ζήτημα ἀτομικῆς κατάνυξης καί εὐλάβειας, ἀλλά ἡ αἴσθηση ὅτι ἀνήκουμε σέ μιά Μεγάλη Οἰκογένεια, πού εἶναι ἡ Ἐκκλησία Του; Πῶς ἀλλιῶς θά μπορέσωμε νά αἰσθανθοῦμε ἀδελφούς μας ὅλους αὐτούς, πού εὔκολα τούς κατηγοροῦμε ὡς ὑποκριτές καί θρησκόληπτους; Καί πῶς θά πάψωμε νά θεωροῦμε τούς ἑαυτούς μας σάν τούς μόνους εἰλικρινεῖς δούλους τοῦ Θεοῦ;

* * *

Τό Μέγα Δεῖπνο τῆς Θείας Λειτουργίας δέν τελειώνει στήν λατρεία τῆς Κυριακῆς. Ὅποιος ἀνταποκριθῆ στήν τιμητική πρόσκληση τοῦ Χριστοῦ τώρα - στήν ἐπίγεια ζωή - θά ἔχει τήν χαρά νά ἀπολαμβάνει πιό ζωντανά («ἐκτυπώτερον») αὐτό τό τραπέζι, μετά θάνατον, στήν αἰωνιότητα τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ.

Ὁ Χριστός προειδοποίησε, ὅτι ὅποιος περιφρονήσει τήν πρόσκλησή Του στό Μυστικό Του Δεῖπνο, ἐδῶ καί τώρα, δέν πρόκειται νά γευθῆ τήν χαρά τῆς Ἀληθινῆς Ζωῆς, οὔτε ἐδῶ, οὔτε - πολύ περισσότερο - στήν αἰώνια δόξα τῆς Βασιλείας Του.

«Καί δός ἡμῖν Δέσποτα πρός ὕπνον ἀπιοῦσιν…»



Τό σύνορο τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου τό προγεύεσαι καθημερινά τήν ὥρα ἐκείνη, ὅπου μετά τή βραδυνή σου ἐπιστροφή ἀναζητᾶς τήν εὐλογημένη ἡσυχία, ἀλλά περισσότερο τό σφάλισμα τῶν κουρασμένων ὀφθαλμῶν σου: κουρασμένων ἀπό ἔνα πλῆθος εἰκόνων πού ἀποθηκεύουν μέ τήν, ἐν εὐθέτω καιρῶ, προοπτική τῆς ἐπεξεργασίας. (Μέ τά χρόνια ἀρχίζεις νά κατανοεῖς πώς οἱ εἰκόνες πού ξαποσταίνουν τήν ψυχή σου ὅλο καί λιγοστεύουν, καθώς τό Ὡραῖο καί Κόσμιο ὅλο καί χάνονται ἀπό τήν κοινωνία τῶν ἀνθρώπων. Δυστυχῶς.)
Οἱ στιγμές λοιπόν ἐκεῖνες μεταξύ τοῦ ξύπνιου καί τοῦὕπνου ἔχουν μιά ἰδιαίτερη καί πολύ σημαντική δύναμη:δύναμη λυτρωτική πού ἀσφαλῶς σέ φέρνει μέχρι τό βάθοςτῆς ψυχῆς σου, καθώς μέ τρόπο ἁπλό, ἀλλά ἀμέτρηταἐπώδυνο ἐξετάζεις τή συνειδησή σου. Εἶναι ἔνα ἔσχατο κοίταγμα στόν καθρέφτη της, ὅπου φαίνεται ὄχι τό εἴδωλό σου, ἀλλά ἡ πολιτεία σου. Μιά πολιτεία, πού μονάχα ἐσύ κι ὀ Θεός γνωρίζετε.
Γι᾿ αὐτό καί τήν ὤρα ἐκείνη, πού στά μάτια κατεβαίνει ὁ νυσταγμός πασχίζεις νά κάμεις κάποια δειλά βήματα μετανοίας. Νά ξαναδέσεις τό νῆμα τῆς συνάντησής σου μέ Ἐκεῖνον, γιατί τό θεωρεῖς ἀπαραίτητο, καθώς ὁ λόγος τοῦ Νηπτικοῦ Πατρός, πού συμβουλεύει ὄτι ἡ κλίνη μπορεῖ νά εἶναι ὁ τάφος μας, ἀφοῦ ὀ ὕπνος εἶναι «εἰκών θανατου» (Ἅγ. Ἰωάννης τῆς Κλίμακος), ἀνακαλεῖται στό νοῦ.
Συναντᾶς ξανά λοιπόν πρόσωπα πού ἀντάμωσες ὅλη τήν ἡμέρα, ἤ σέ κάποιους ἄλλους καιρούς καί διαπιστώνεις μέσα στήν ψυχή σου ἕνα νυγμό, καθώς προβάλλεται στήν ὀθόνη τοῦ νοῦ ἡ συμπεριφορά σου, ὁ ἀργός σου λόγος, ἡ βιαστική – ἀπορριπτική φυγή σου καί κάποια ἄλλα ἀτοπήματά σου. Πασχίζεις νά ταχτοποιήσεις τά ὅσα ἄτακτα συσσώρευσες μέσα σου καί παρατηρᾶς, πώς δέν ἔχεις τή δυνατότητα τῆς ἐπιλογῆς, γιατί μιά ἐσωτερική σύγχυση ἐπικρατεῖ ἀκόμα μέσα σου, λές καί ταράχτηκε ἡ ἥρεμη ἡ δεξαμενή καί θόλωσε τό νερό.
Ἔτσι, παρακαλεῖς Ἐκεῖνον, πού εἶναι «ἡ ὄντως Εἰρήνη», ὅπως σοῦ χαρίσει ἀνάπαυση, γιατί μόνον ἔτσι θά ἔχεις ὕπνο «πάσης σατανικῆς φαντασίας ἀπηλλαγμένον». Γιατί ὁ ὔπνος ἄν καί εἶναι τό μυστηριῶδες τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς στοιχεῖο, ἐν τούτοις ἀναπαύει καί ἀναζωογονεῖ τόν ἄνθρωπο. Τόν καθιστᾶ κάθε πρωΐ καινούριο, ἀνανεωμένο, δημιουργικό καί ἐλπιδοφόρο, καθώς διαπιστώνει πώς τοῦ ἔχει δώσει ὁ Θεός καιρό μετανοίας. Μιάν ἄλλη δηλαδή εὐκαιρία, ὥστε νά ζωντανέψει μέσα του ἡ λαχτάρα γιά ἐπιστροφή καί ἀληθινή μετάνοια. Ἄλλωστε, τό αἴτημα ὅπως, «Τόν ὑπόλοιπον χρόνον τῆς ζωῆς ἡμῶν ἐν εἰρήνῃ καί μετανοίᾳ ἐκτελέσαι…» ἔχει ἀναμφίβολα τή σημασία του καί ὁπωσδήποτε τόν συμβουλευτικό – σωτηριολογικό χαρακτῆρα του.
Λίγο πρίν τά βλέφαρα σφαλίσουν, πρίν ἀρχίσει τόσῶμα νά δέχεται τήν παραμυθία τοῦ ὕπνου, διαπιστώνειςγι᾿ ἄλλη μιά φορά τήν ἀνάγκή νά παραδοθεῖς στά χέριατοῦ Θεοῦ, γιατί τό θεωρεῖς καί ἀπαραίτητο, ἀλλά καίφυσικό. Συντονίζεις λοιπόν τό εἶναι σου μέ τήν παρακάτω εὐχή κι ἀρχίζεις νά περνᾶς τό μεσότοιχο, ἀπό τό νυσταγμό στόν ὕπνο, πού ἀναμφίβολα εἶνα «ἀργία τῶν αἰσθήσεων» (Ἁγ. Ἰωάννης Σιναΐτης).
«Ἡ ἐλπίς μου ὁ Πατήρ, καταφυγή μου ὁ Υἱός, σκέπη μου τό Πνεῦμα τό Ἅγιον· Τριάς Ἁγία δόξα σοι». Ἀμήν.

π. Κων. Ν. Καλλιανός

Γρηγορείτε ουν και προσεύχεσθε

Ο Κύριος μας έχει προαναγγείλει την θλίψη, που θα προηγηθή της Δευτέρας Παρουσίας. Και έδωκε εντολή στους μαθητές Του να έχουν τα μάτια τους ανοιχτά. Και να προσεύχωνται. Τους είπε: «Βλέπετε. Αγρυπνείτε. Προσεύχεσθε. Ουκ οίδατε γαρ πότε ο καιρός εστιν»[112]
Η προσευχή χρειάζεται πάντοτε. Και είναι πάντοτε στον άνθρωπο ωφέλιμη. Γιατί αυτή τον κρατεί σε κοινωνία με τον Θεό και υπό την σκέπη Του. Αυτή τον φυλάει από τη φιλαυτία και την αυτοπεποίθηση και από το παραστράτημα της ματαιοδοξίας και της υπερηφάνειας. Και μην ξεχνάμε, πως όλους αυτούς τους λογισμούς, επακόλουθα, κακές συνέπειες της πτώσεως, του ενσπείρουν στο νου μας τα εκπεσόντα πνεύματα της πονηρίας.
Σε περίοδο θλίψης και κινδύνων, ορατών και αοράτων, η προσευχή χρειάζεται ακόμη πιο πολύ. Γιατί είναι η έκφραση της απάρνησης της αυτοπεποίθησης και έκφραση της ελπίδας στο Θεό. Γιατί εφέλκει σε μας την θεία βοήθεια. Και ο παντοδύναμος Θεός έρχεται συνεργός μας. Και με ενέργειές Του θαυμαστές μας βγάζει από τις δύσκολες περιστάσεις, που βρισκόμαστε.
Είναι λάθος να ζητή κανείς να ιδή σημεία εν τω ουρανώ, για να αποκτήση γνώση Θεού. Τέτοια σημεία ζητούν μόνο εκείνοι που έχουν σαρκικό φρόνημα.
Και να μη το ξεχνάμε ποτέ, ότι: 
Η θεογνωσία, η ζώσα πίστις, η ευλογημένη ταπεινοφροσύνη, η καθαρή προσευχή, συναποτελούν την πνευματική λογική. Είναι τα επί μέρους τμήματά της.
Και αντίθετα, η αγνωσία του Θεού, η απιστία, η τύφλωση του πνεύματος, η υπερηφάνεια, η αυτοπεποίθηση, η φιλαυτία, συναποτελούν το σαρκικό φρόνημα.
Το σαρκικό φρόνημα δεν γνωρίζει τον Θεό. Δεν τα δέχεται (αλλά ούτε και καταλαβαίνει!) τα μέσα, με τα οποία ο Θεός θέλει να οδηγήση τον άνθρωπο στην θεογνωσία. Είναι ένας τρόπος αναζήτησης της γνώσης του Θεού πέρα για πέρα λαθεμένος και ψυχώλεθρος.

Βιβλιογραφία 
[112] Μάρκ. 13, 33. 

«Θα “μαι δίπλα σου συνέχεια»

Δεν έχουμε νιώσει αγαπημένοι του Θεού.

Αν νιώθαμε διαρκώς το χάδι, το άγγιγμα του Χριστού στην δική μας την καρδιά ...;

Φαντάσου τώρα νοερά την καρδιά σου, σαν ένα σχήμα, να την κρατάει ο Χριστός μέσα στα χέρια του, ή να 'χει ο Χριστός τα χέρια Του μέσα σου και να αγγίζει την καρδιά σου, συνέχεια..

Και να τη χαϊδεύει, και να τη χαϊδεύει απαλά, και να σου λέει:

"Εγώ είμαι εδώ, εγώ είμαι εδώ, εγώ σ' αγαπάω, εγώ σε δέχομαι, εγώ σου λέω ότι έχεις αξία γιατί εγώ σου δίνω αξία, γιατί εγώ σε έχω πλάσει, γιατί εγώ σε φροντίζω, διότι εγώ τώρα έχω την καλύτερη διάθεση να σε κρατάω στη ζωή, να σου δίνω τα καλυτέρα δώρα που σου δίνω, και είμαι δίπλα σου, συνέχεια, συνέχεια, συνέχεια, συνέχεια".

Όταν αυτό το νιώθεις απ' το Χριστό, και νιώθεις ότι είσαι αγαπημένος άνθρωπος, αγαπημένο πλάσμα του Χριστού, είσαι τόσο πολύ χορτάτος, τόσο πολύ γεμάτη είναι η ψυχή σου με το δοχείο αυτό της καρδιά σου ξεχειλίζει, και μετά δε σε ενδιαφέρει να σου δώσουν άλλη για να γεμίσει η καρδιά σου από αγάπη.

Είναι ήδη γεμάτη!

Οπότε, όταν σου δίνουν, λες ευχαριστώ πάρα πολύ και χαίρεσαι την αδελφική αγάπη, την κοινότητα με τους άλλους, την κοινή ζωή, το κοινό βλέμμα της ζεστασιάς, το φιλί του άλλου, την αγκαλιά, τα χαίρεσαι όλα αυτά, γιατί είσαι άνθρωπος.

Αλλά, έχεις την καταπληκτική δυνατότητα, το προνόμιο να μη σε πειράζει κι όταν δε στα δώσουν..

Γιατί έχεις προσηλωμένη την καρδιά σου και το νου σου στη μοναδική αξία που σου δίνει ο Χριστός.

Κι ακούς μέσα σου αυτή τη φωνή του Χριστού που σου λέει:

"Εγώ σ' αγαπώ ...; Σε αγαπώ εγώ, ο πλάστης σου, ο δημιουργός σου".

Ο Θεός που είναι απόλυτα ανιδιοτελής, ο Χριστός που 'χει καθαρή αγάπη, ειλικρίνεια στη σχέση του μαζί μας, που μπορεί να μας σώσει, που μπορεί να μας αναζωογονήσει. Εσύ θες να σε αγαπήσουν άνθρωποι, γιατί είσαι άνθρωπος και δικαίως το θέλεις.

Αλλά μην περιμένεις και πάρα πολλά απ τη δική τους αγάπη, γιατί κάποια στιγμή θα σταματήσει, κάποια στιγμή ο άλλος θα κουραστεί...

Απόσπασμα από ομιλία του π. Ανδρέα Κονάνου

atheataperasmata.com

Η αδιάλειπτη προσευχή

Ποιες είναι οι σπουδαιότερες προϋποθέσεις για να μεταλάβει κάποιος επαξίως του Σώματος και τον Αίματος του Κυρίου;



Η ετοιμασία για την Θεία Κοινωνία είναι δύο ειδών: Σωματική και πνευματική. 
Αυτή αποτελείται γενικά από τα επόμενα μέρη:

α. Εξομολόγησης (εξαγόρευση των αμαρτιών), άνευ της οποίας κανείς δεν μπορεί να κοινωνήσει, ούτε ακόμη κληρικός, μόνο τα παιδιά μέχρι των επτά ετών είναι απαλλαγμένα της εξομολογήσεως.

β. Συμφιλίωσης με όλους τους ανθρώπους. Κανείς δεν μπορεί να κοινωνήσει όταν με κάποιον είναι ασυμφιλίωτος η έχει κακία, μίσος και σκέψεις εκδικήσεως. Ο Θεός, επειδή είναι αγάπη, δέχεται στα Άγια Δώρα μόνο αυτούς που συγχωρούν και ζουν με αγάπη.

γ. Εγκράτεια από ηδονικά φαγητά και από οποιεσδήποτε φίλαυτες σωματικές ορέξεις. Οι σύζυγοι έχουν υποχρέωση να κρατούν πριν της Θείας Κοινωνίας το λιγότερο τρεις ήμερες τελεία σωματική αγνότητα και άλλες τρεις μετά την Θεία Κοινωνία. Οι πιστοί έχουν καθήκον να ζουν με αγνότητα, να νηστεύουν Τετάρτη και Παρασκευή και στις τέσσαρες μεγάλες νηστείες, όταν πρόκειται να κοινωνήσουν. Σε περίπτωση βαρείας ασθενείας, ο ιερεύς να κανονίζει λιγότερη νηστεία, αναλόγως της περιπτώσεως. Αυτοί που κοινωνούν στις μεγάλες νηστείες υποχρεούνται να νηστεύουν το λιγότερο τρεις μέχρι επτά ημέρες, πριν από την Θεία Κοινωνία. Οι χριστιανοί έχουν καθήκον να εγκρατεύονται, πριν μεταλάβουν τα Άγια, από ποτά, από το κάπνισμα, από διασκεδάσεις, από αστεία, από φθόνο, από κακολογίες κ.λ.π.

δ. Προσευχή. Οι πιστοί πρέπει να προσεύχονται πριν από την μετάληψη της Αγίας Κοινωνίας με ιδιαίτερο πόθο. Να διαβάζουν τις κατάλληλες προσευχές από το Ωρολόγιο, το Ψαλτήρι και να λέγουν τους Χαιρετισμούς της Παναγίας, να κάνουν όσες μετάνοιες μπορούν, ελεημοσύνη στους πτωχούς και αλλά αγαθά έργα. Ιδιαίτερα έχουν καθήκον να διαβάζουν: Τους Χαιρετισμούς του Χριστού, την παράκληση της Θεοτόκου, τον κανόνα της μετανοίας, τον κανόνα του φύλακος αγγέλου και τον κανόνα της Θείας Μεταλήψεως, ενώ το πρωί τις υπόλοιπες δώδεκα προσευχές που ακολουθούν. Μετά την μετάληψη των Θείων Δώρων, οι πιστοί πρέπει να διαβάζουν τις ευχές της ευχαριστίας.

ε. Την εκτέλεση του επιβληθέντος κανόνος από τον Πνευματικό. Οι πιστοί δεν μπορούν να κοινωνήσουν χωρίς την άδεια του Πνευματικού των και χωρίς την εκτέλεση του διορισμένου κανόνος των, που επήραν στην εξομολόγηση, εκτός από λόγους ασθενείας η άλλες παρόμοιες δυσκολίες, που απαγορεύουν την μετάληψη των Θείων και σ' οποιαδήποτε κατάσταση ήθελαν ευρέθη στενοχώριας. 

Πατήρ Κλεόπας


Ένιωσες αποτυχημένος...



Όταν στην αποτυχία σου πεθαίνεις και χάνεις τον κόσμο από τα μάτια σου, στάσου λίγο στην καρδιά σου και ρώτα με βλέμμα απαιτητικό για απαντήσεις, «Είμαι εγώ που απέτυχα; Σε τι απέτυχα; Αυτό που θέλησα ήταν το δικό μου θέλω ή κάποιου άλλου; Γιατί νιώθω τόσο χάλια;»
Τότε με έκπληξη θα καταλάβεις, σαν μέρα γιορτινή, ότι ο θρήνος και τα δάκρυα σου δεν έχουν αντικείμενο. Εσύ ποτέ δεν πόθησες αυτό που «θέλησες». Το στόχο που δεν πέτυχες ποτέ εσύ δεν τον έθεσες. Δεν είσαι εσύ καλέ μου που θρηνείς μα εκείνος ο «άλλος» που από μικρός έμαθες να υπηρετείς και πάντα χαρούμενο να κάνεις. Ένιωσες «αποτυχημένος» γιατί την επιτυχία την έχεις συνδέσει μέσα σου με την ευχαρίστηση κάποιου «άλλου»(πατέρα, μάνας, αδελφού, σχολείου, θρησκείας….). Έτσι σε έμαθαν. Να είσαι «ευτυχισμένος» μονάχα όταν ικανοποιείς τα θέλω κάποιου «άλλου».

π. λίβυος

ΛΑΒΕ ΘΑΡΡΟΣ ΚΑΙ ΜΗΝ ΑΠΕΛΠΙΖΕΣΑΙ

ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΝ ΠΡΟΣΚΛΗΤΗΡΙΟΝ

Πλασθήκαμε, ἀγαπητοί μας ἀκροαταί, πλασθήκαμε διὰ τὴν χαράν, τὴν αἰωνία χαράν. Καὶ ὅμως σήμερον ἀντὶ χαρᾶς βασιλεύει εἰς τὸν κόσμον ἡ θλῖψις. Τῆς θλίψεως τὰ μαῦρα σύννεφα τὸ ἕν κατόπιν τοῦ ἄλλου συσωρεύονται ἀπειλητικὰ εἰς τὸν ὁρίζοντα τῆς ἀνθρωπότητος καὶ κάθε ἄνθρωπος, εἰς οἱονδήποτε σημεῖον τῆς ὑφηλίου καὶ ἐὰν κατοικῇ, ὑποφέρει. 
Ὑποφέρει Ἀνατολὴ καὶ Δύσις, Βορρᾶς καὶ Νότος. Ὑποφέρει ἡ ἀνθρωπότης ! 
Τί καὶ ἐὰν γελοῦν καὶ διασκεδάζουν οἱ ἄνθρωποι;
Τί καὶ ἐὰν ἀνοίγουν τὰ ραδιόφωνά των διὰ νὰ ἀκούσουν μουσικὰς ἐκπομπάς, τραγούδια εὐχάριστα, χορῳδίας καὶ συναυλίας διασήμων συνθετῶν; 
Τί καὶ ἐὰν εἰς κάθε γωνίαν τῶν μεγαλοπόλεων ἔχουν ἀνοίξει ποικίλα κέντρα ψυχαγωγίας μὲ ρεκλάμες, ποὺ ὑπόσχονται νὰ δώσουν εἰς τοὺς πολυπληθεῖς πελάτες των τὴν χαρὰ καὶ τὴν εὐφροσύνη; 
Θλῖψις, θλiψις μεγάλη, τεραστίων διαστάσεων, ὁμοιάζουσα μὲ τὴν θλῖψιν ἐκείνην περὶ τῆs ὁποίας ἐπροφήτευσεν ὁ Κύριος εἰπών: «ἔσται τότε θλῖψις μεγάλη, οἵα οὐ γέγονεν ἀπ᾿ἀρχῆς κόσμου» (Ματθ. ΚΔ΄ 21), ἐπλημμύρισε τὴν γῆν. 
Κάτω ἀπὸ τὴν φαινομενικὴν γαλήνην τῶν διεθνῶν σχέσεων μαίνεται ἡ τρικυμία. Κάτω ἀπὸ τοὺς τυπικοὺς χαιρετισμοὺς καὶ τὰς φιλοφρονήσεις, ἀπὸ τὰ πλαστὰ μειδιάματα καὶ τὰς ψευδεῖς διαχύσεις τῶν ἀνθρώπων κρύπτεται ἡ θλῖψις ἡ μεγάλη, ἀκούεται ὁ βόγγος, ὁ θρῆνος καὶ ὁ κοπετὸς τῆς ἀνθρωπίνης ψυχῆς. Ἀρκεῖ νὰ εὑρεθῇ δι’ ὁλίγα λεπτὰ μόνος του ὁ ἄνθρωπος καὶ ἐμέσως ἡ θλῖψις ἐνθρονίζεται εἰς τὴν καρδίαν του.
Οἱ πάντες θλιβόμεθα! Ὁμοιάζομεν μὲ ἠθοποιόν, ὁ ὁποῖος ἐνῷ ἔχει πένθος εἰς οἰκίαν του εἶνε, ἐν τούτοις ὑποχρεωμένος νὰ ἐμφανισθῇ εἰς τὸ θέατρον καὶ νὰ παίξῃ ρόλον γελωτοποιοῦ. Γελᾷ ὁ ἄθλιος καὶ κάμνει καὶ τοὺς ἄλλους νὰ γελοῦν, ἀλλὰ μόλις κλείσῃ ἡ σκηνὴ καὶ ὁ ἠθοποιὸς ἐπιστρέψῃ εἰς τὴν οἰκίαν του καὶ δῃ ἐν μέσῳ αὐτῆς τὸ φέρετρον ἀρχίζει νὰ κλαίῃ. Νὰ κλαίῃ αὐτὸς ποὺ πρὸ ὀλίγου ἐπάνω εἰς τὴν σκηνὴν ἐγέλα καὶ ἐφαίνετο ὁ εὐτυχέστερος τῶν ἀνθρώπων. 
Ἀλλὰ κάτι παρόμοιον συμβαίνει καὶ μὲ τοὺς περισσοτέρους ἀνθρώπους. Εἰς τὸ μέγα θέατρον ποὺ λέγεται ζωὴ παίζουν ρόλον ἠθοποιοῦ. Ἄλλοι εἶνε καὶ ἄλλοι φαίνονται. Ἄς γελοῦν, ἄς διασκεδάζουν, ἄς φαίνονται ὅτι πλέουν εἰς πελάγη χαρᾶς. Αὐτὴ δὲν εἶνε ἡ πραγματικὴ εἰκὼν τῆς ψυχικῆς των καταστάσεως.
Ὄχι! 
Εἰς τὸ βάθος τοῦ ψυχικοῦ κόσμου τῶν σημερινῶν ἀνθρώπων παίζεται δρᾶμα, δρᾶμα ποὺ οὔτε ὁ Σαίξπηρ μὲ τὴν δαιμονίαν τέχνην του θὰ ἠδύνατο νὰ περιγράψῃ. Διότι τίς δύναται ν’ ἀνοίξῃ τὰς καρδίας τῶν ἀνθρώπων τοῦ 20ου αἰῶνος καὶ νὰ περιγράψῃ τὴν θύελλαν τῆς καρδίας των, τὰς παταγώδεις διαψεύσεις τῶν ἀπατηλῶν των ἐλπίδων, τὰς οἰκτρὰς ἀποτυχίας τῶν ἐγωϊστικῶν των σχεδίων, τὰς ἐγκαταλείψεις καὶ αἰσχρὰς προδοσίας τῶν φίλων των, τὰς, ἀνιάτους ἀσθενείας καὶ τοὺς τραγικοὺς θανάτους προσφιλῶν των προσώπων, τὰς βαθείας ἀπογοητεύσεις διὰ τὰ τεράστια σφάλματα τοῦ παρελθόντος, τὰς τρομερὰς ἀγωνίας διὰ τὸ ἄγνωστον μέλλον, τὰ ἀλλεπάλληλα ποτήρια πικρίας διὰ τὴν ἀδικίαν, ἡ ὁποία βασιλεύει εἰς τὰς σχέσεις τῶν ἀτόμων, τῶν κοινωνιῶν καὶ τῶν λαῶν, τὰς φροντίδας, τὰς μερίμνας καὶ ἐπὶ πᾶσι τὴν κορωνίδα τῶν θλίψεων, τὴν τύψιν τῆς συνειδήσεως διὰ τὴν παράβασιν τῶν γραπτῶν καὶ ἀγράφων Νόμων τῆς Θεότητος, τοὺς ὁποίους οὐδέποτε ἄλλοτε κατεπάτησεν ὁ ἄνθρωπος τόσον ὅσον σήμερον; 
Αὐτὰ τὰ είδη τῆς θλίψεως ἀποτελοῦν μαῦρον κομβολόγιον, τὴν βαρεῖαν ἅλυσιν ποὺ σύρει ὡς δοῦλος τῶν κατέργων ὁ ἄνθρωπος ὁπουδήποτε καὶ ἄν μεταβῇ. Καὶ πονεῖ ὁ ἄνθρωπος. Καὶ ὑποφέρει. Καὶ ἀναστενάζει καὶ οὐδαμοῦ τῆς γῆς δύναται νὰ εὕρῃ τὴν λύτρωσιν, τὴν ἀνάπαυσιν.

Ἀλλ’ ὦ ἄνθρωποι, λάβετε θάρρος! Ἐν μέσῳ τῶν μυρίων φροντίδων σας, τῶν μυρίων θλίψεών σας, τῶν μυρίων ἐγκλημάτων σας καὶ τιμωριῶν σας ἀκούεται κάποια φωνή! Ὤ! 
Ἡ φωνὴ αὐτή. Ἀπευθύνεται πρὸς ἐμὲ καὶ πρὸς ἐσὲ καὶ πρὸς ὁλόκληρον τὸν κόσμον. 
Τίνος εἶνε ἡ φωνή; 
Εἶνε ἡ στοργικὴ φωνὴ ΕΝΟΣ, ὁ ὁποῖος μᾶς ἀγαπᾷ περισσότερον ἀπ’ ὅ,τι ἡμεῖς οἱ ίδιοι ἀγαπῶμεν τὸν ἑαυτόν μας. Ἐάν, φίλοι ἀκροαταί, σᾶς ἔλεγα ὅτι αὐτὴν τὴν στιγμὴν θὰ ἀκούσετε ἀπὸ τὸ ράδιον τὴν φωνὴν τοῦ πλέον ἀγαπητοῦ σας προσώπου ποὺ ἔχετε ἐδῶ εἰς τὸν κόσμον, ἀσφαλῶς θὰ ἐδίδετε ἐξαιρετικὴν προσοχήν, θὰ ἐντείνατε τὴν ἀκοήν σας, θὰ ἠθέλατε νὰ ἐξαφανισθοῦν ὅλα τὰ τυχὸν παράσιτα ποὺ παρεμποδίζουν τὴν εὐκρινῆ μετάδοσιν τῆς φωνῆς τοῦ ἀγαπητοῦ σας προσώπου! 
Καὶ τώρα, πῶς φίλοι μου θὰ ἀδιαφορήσετε νὰ ἀκούσετε τὴν φωνὴν Ἐκείνου, ὅστις σᾶς ἀγαπᾷ ἀπείρως περισσότερον ἀπὸ τὴν μητέρα σας; 
Ἀπομακρύνατε ἀπὸ τὸν ψυχικόν σας κόσμον τὰ παράσιτα, τὰς σκέψεις δηλαδὴ τῆς ἀμφιβολίας καὶ τῆς ἀπιστίας, καὶ τότε θὰ φθάσῃ μέχρι τῶν μυχίων τῆς καρδίας σας, μέχρι τῶν ὤτων τῆς μυστικῆς σας ἀκοῆς, εὐκρινῶς ἡ φωνὴ τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ γλυκυτάτη φωνὴ τοῦ Λυτρωτοῦ. Καὶ ἡ φωνὴ αὐτὴ λέγει:

«ΔΕΥΤΕ ΠΡΟΣ ΜΕ ΠΑΝΤΕΣ 
ΟΙ ΚΟΠΙΩΝΤΕΣ ΚΑΙ ΠΕΦΟΡΤΙΣΜΕΝΟΙ, 
ΚΑΓΩ ΑΝΑΠΑΥΣΩ ΥΜΑΣ»

Αὐτὴ εἶνε ἡ ἐπίσημος πρόσκλησις, πρόσκλησις ἡ ὁποία περικλείει τὴν πολύτιμον ὑπόσχεσιν πρὸς πάντα ἄνθρωπον, εἰς οἱονδήποτε τόπον καὶ χρόνον καὶ ἐὰν ζῇ. Ἄνθρωπε ―λέγει ἡ φωνὴ τοῦ Λυτρωτοῦ― ὅσον καὶ ἐὰν ὑποφέρῃς, ὅσαδήποτε καὶ ἐὰν εἶνε τὰ βάρη σου, κάτω ἀπὸ τὰ ὁποῖα ἀναστενάζει, ἐγὼ ἔχω τὴν δύναμιν νὰ σ’ ἀπαλλάξω, νὰ θραύσω ὅλα τὰ δεσμά σου, καὶ ἐνῷ τώρα βαρὺς ὡς σφαῖρα μολύβδου φέρεσαι πρὸς τὸν πυθμένα τοῦ ὀλέθρου, ἐγὼ θὰ σοῦ δώσω πτερά, θὰ γίνῃς ἐλαφρότερος ἀετοῦ, θὰ πετάξῃς πρὸς τὰ ἄνω, θὰ διαγράψῃς φωτεινοὺς κύκλους… Ταῦτα πάντα, τέκνον μου, θὰ ἔχῃς εἰς τὴν ζωήν σου, ἀρκεῖ νὰ εἰπῃς μὲ ὅλην τὴν καρδίαν σου:
«Κύριε Σὲ πιστεύω! 
Ὁ κόσμος μὲ ἠπάτησε οἰκτρά. Τώρα ἀκούω τὴν φωνήν Σου καὶ ἔρχομαι πρὸς Σὲ διὰ ν’ ἀναπαυθῶ».

«Δεῦτε πρός με πάντες οἱ κοπιῶντες καὶ πεφορτισμένοι, κἀγὼ ἀναπαύσω ὑμᾶς». Ποιός θὰ μπορέση νὰ αἰσθανθῇ καὶ ἐννοήσῃ ὅλον τὸ βάθος τῶν νοημάτων ποὺ περιέχει ἡ ἀνεκτίμητος αὐτὴ πρόσκλησις τοῦ Κυρίου;…

«Δεῦτε πρός με πάντες οἱ κοπιῶντες καὶ πεφορτισμένοι, κἀγὼ ἀναπαύσω ὑμᾶς». Ο ΚΥΡΙΟΣ
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Απόσπαμα ομιλίας που εκφωνήθηκε απο το Ραδιοφωνικό
Σταθμό των Ενόπλων Δυνάμεων το 1949 και περιέχετε
στο βιβλίο «ΕΚ ΤΟΥ ΑΝΕΣΠΕΡΟΥ ΦΩΤΟΣ»

Η γενιά που δεν θα δώσει αγίους θα είναι η τελευταία



Το γένος μας, έδωσε ένα πλήθος αγίων απ΄ όλες τις κοινωνικές κατηγορίες: άνθρωποι απλοί, στρατιώτες, έμποροι, μοναχοί, ιερείς και επισκόπους. Αυτοί είναι που προσεύχονται για μας στο Θεό.
Όλες οι γενιές πρόσφεραν αγίους, γι΄ αυτό η αγιότητα δεν είναι μια σελίδα του παρελθόντος, αλλά είναι και πρέπει να είναι κάτι το συνεχές. Στην Αγ. Γραφή ο Θεός μας δείχνει τι συμβαίνει όταν δεν υπάρχουν πια άγιοι. Πρώτο μάθημα ο κατακλυσμός. Τότε είχαν εξαφανιστεί οι άνθρωποι που εκπλήρωναν τις εντολές του Θεού και τότε ήρθε το τέλος εκείνου του κόσμου. Το δεύτερο μάθημα είναι τα Σόδομα και τα Γόμορα. Μία κοινωνία που είχε καλλιεργήσει με εμμονή την αμαρτία και τη λήθη του Θεού και που καταστράφηκε. 
Τότε είχαν χαθεί οι άγιοι από τη γη - δηλαδή οι άνθρωποι που θα εκπληρώσουν το θέλημα του Θεού - και ήρθε η καταστροφή. 
Οι άγιοι δεν εμφανίστηκαν από το πουθενά, αλλά είναι καρπός της πίστεως και του πνευματικού αγώνα κάποιας χριστιανικής κοινότητας. Γι΄αυτό έχουμε την ευθύνη να εφαρμόσουμε το Ευαγγέλιο στη ζωή μας. Εάν είμαστε αδιάφοροι μπροστά στη γενικευμένη αμαρτία, εάν επιτρέπουμε στον εαυτό μας να έχει σκέψεις και επιθυμίες αμαρτωλές, τότε είμαστε υπεύθυνοι για την έλλειψη αγίων. 
Όταν ένα χωράφι είναι γεμάτο αγκάθια τότε πνίγουν όλα τα λουλούδια. Η μόνη λύση είναι να ξεριζώσεις τα΄ αγκάθια. Γύρω μας έχει γενικευτεί η αμαρτία. Πολλοί δε θέλουν καν ν΄ ακούν για προσευχή, νηστεία και άσκηση. Ο καθένας έχει φτιάξει το είδωλό του και προσκυνάει το δικό του Θεό το χρήμα, τη διασκέδαση, τη δύναμη κ.λ.π. περιφρονώντας το Θεό και τις εντολές του. 
Αυτή η συμπεριφορά δε φέρνει τίποτε άλλο από την οργή του Θεού. Η αγιότητα σήμερα περιφρονείται και γι΄ αυτό λείπουν οι άγιοι οι οποίοι θα «μαλακώσουν» την οργή του Θεού (βλέπε την προσευχή του Μωυσή, η επέμβαση του Αβραάμ για τους Σοδομίτες). 
Τιμώντας τους αγίους πρέπει να τους έχουμε ως μοντέλο. Είναι η μόνη πραγματική τιμή. Το να θαυμάζεις και να τιμάς κάποιον σημαίνει να επιθυμείς να του μοιάσεις, να γίνει οδηγός στη ζωή σου. 
Πολλοί νέοι σήμερα δηλώνουν φαν διαφόρων αθλητών, ηθοποιών, τραγουδιστών κ.λ.π. Αυτό σημαίνει ότι αρχίζουν να συμπεριφέρονται όπως αυτοί, να μιλούν όπως αυτοί, να τους μιμούνται. Ντύνονται όπως τα «είδωλα» τους και προσπαθούν να τους μοιάσουν σ΄ όλα. Έτσι θα έπρεπε να κάνουμε και όσοι περηφανευόμαστε για την τιμή των αγίων μας. Εμείς όμως κάνουμε το αντίθετο. Όχι μόνο δε μιμούμαστε τη ζωή των αγίων, αλλά η ζωή μας είναι εντελώς αντίθετη. 
Γι΄ αυτό οι άγιοι δεν είναι μόνο μεσίτες για μας αλλά θα είναι και «κατήγοροί μας» 
Μπροστά στον Δίκαιο Κριτή θα πουν ότι γεννήθηκαν στον ίδιο με εμάς λαό, ότι έζησαν στο ίδιο περιβάλλον, ότι αντιμετώπισαν δυσκολίες ίσως μεγαλύτερες από τις δικές μας, ότι αντιμετώπισαν τους ίδιους μ΄ εμάς πειρασμούς, αλλά οπλίστηκαν με τις εντολές του Ευαγγελίου. Το Άγιο Πνεύμα φεύγει από τους οκνηρούς,από τους βολεμένους, που θέλουν έναν άνετο Χριστιανισμό και επιθυμούν τη σωτηρία χωρίς να καταβάλουν καμία προσπάθεια, που αγαπούν την αμαρτία ποιο πολύ από τις εντολές του Θεού. Η γενιά που δε θα δώσει Αγίους σίγουρα θα είναι η τελευταία...

Οι Άγιοι μας δείχνουν το μέλλον



Τη Βασιλεύουσά μας σύνεδεσέ την και πάλι με τη Συμβασιλεύουσα και Χάρισέ μας την πίστη να υμνούμε όλοι οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί το Πανάγιο Όνομά Σου σε Ανατολή και Δύση.

Καθώς πορευόμαστε στους έσχατους καιρούς, ο πατέρας του Γένους μας, Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και το Σκεύος Εκλογής της εποχής μας, ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης, μας φωτίζουν να διακρίνουμε τους λόγους για τους οποίους χάσαμε την αυτοκρατορία μας, γιατί υποδουλωθήκαμε στους Τούρκους και ποια αναμένουμε να είναι η εξέλιξη των γεγονότων.

Τους Τούρκους ο Άγιος Πατροκοσμάς, τους έβλεπε ως καλύτερους από κάθε άλλο δυνάστη, επειδή αυτοί μας άφηναν ελευθέρα την τέλεση των θρησκευτικών μας καθηκόντων, κάτι που δεν επέτρεψαν ποτέ οι Φράγκοι και οι Βενετοί, οι οποίοι πάντοτε επιθυμούν να αφανίσουν την Ορθόδοξη πίστη μας.

Μετά την πρώτη άλωση από τους φραγκολεβαντίνους, δυστυχώς δεν συνετισθήκαμε, οπότε μοιραία, το 1453, χάσαμε την Βασιλεύουσα μας. 

Ξεκίνησε από τότε έναν κανόνας, μια παιδαγωγική τιμωρία από το Θεό, ο οποίος είναι χρονικά ο δεύτερος μεγαλύτερος στην ιστορία των λαών, μετά από τον κανόνα των Εβραίων.

Το 2013 συμπληρώθηκαν 560 χρόνια από την άλωση, δηλαδή, 8 εβδομηντακονταετίες, καθώς σύμφωνα με την Παλαιά Διαθήκη ή διάρκεια ενός κανόνα, ισούται με 70 χρόνια.

Η αλήθεια όμως είναι ότι οι Τούρκοι κατέχουν την Βασιλεύουσα μας, 560 μείον τέσσερα χρόνια, που δεν ήταν στα χέρια των Τούρκων, αφού επικυρίαρχοι της ήταν οι σύμμαχοι.

Ποιο συγκεκριμένα σύμφωνα με η συνθήκη του Μούδρου στην Λήμνο, οι Αγγλικές και Γαλλικές δυνάμεις καταλαμβάνουν την Κωνσταντινούπολη, στις 4 Νοεμβρίου του 1918.

Την 27η Αυγούστου του 1922 ο αιμοσταγής δολοφόνος Μουσταφά Κεμάλ κατακτά την Σμύρνη και την πνίγει στο αίμα μετά την βοήθεια που του πρόσφεραν οι «σύμμαχοι» μας άλλα και άλλες χώρες εκτός συμμαχίας όπως η Σοβιετική Ένωση.

Ο υποταγμένος στους συμμάχους σουλτάνος της Κωνσταντινούπολης Μωάμεθ ο 6ος εγκαταλείπει την Κωνσταντινούπολη στις 17 Νοεμβρίου του 1922 και ουσιαστικά παραδίδει την διακυβέρνηση στον Ντονμέ (δηλαδή εξισλαμισμένο~καμουφλαρισμένο Εβραίο) Κεμάλ, ο οποίος με το κίνημα των νεότουρκων ιδρύει τη σημερινή Τουρκία.

Για να κατανοήσουμε τη σημασία των παιδαγωγικών από τον Θεό τιμωριών, αξίζει να διαβάσουμε το παρακάτω κείμενο, όπως καταγράφεται στο 10ο κεφάλαιο στο βιβλίο για τον Άγιο Παΐσιο: "Λόγοι χάριτος και Σοφίας" από τον Αγιορείτη π. Μακάριο Αγιαννανίτη.

"Σήμερα ο νέος Ισραήλ είμεθα εμείς οι Έλληνες. Η δική μας παιδεία όμως είναι εβδομηκοντάκις επτά και όχι επτάκις, διότι εμείς είχαμε τη γνώση .Το εβδομηκοντάκις επτά, που είναι η αιχμαλωσία μας (1453 Άλωση Κων/πόλεως ) από το Ισλάμ, τώρα ακριβώς τελειώνει. Αυτός ήταν ο κανόνας του Θεού για τις αμαρτίες μας .

Ένα παρόμοιο είχε γίνει με τον ρωσικό λαό. Πριν 50 χρόνια μαζί με τον γέροντα μου, τον Ιωσήφ τον Έγκλειστο, συναντήσαμε ένα Ρώσο μοναχό, γέροντα. Για να τον ενισχύσουμε για τα δεινά του ρωσικού λαού και την δοκιμασία των πιστών από τον κομμουνισμό, θελήσαμε να του δώσουμε θάρρος, λέγοντας του λόγια παρηγοριάς. Αυτός όμως λέει : «Δεν είναι τίποτα, κανόνας είναι που θα κρατήσει εβδομήντα χρόνια». Εσύ πως το ξέρεις; ρωτήσαμε.

Και η απάντηση του: «Το 1917, όταν επεκράτησε ο κομμουνισμός, ο Χριστιανισμός εκηρύχθει εκτός νόμου, και όποιος σκότωνε Χριστιανούς ήταν ήρωας. Οι χριστιανοί πανικοβλήθηκαν και οι μεν πλούσιοι εδραπέτευσαν προς την Ευρώπη, οι δε άλλοι έτρεχαν στους ναούς, ελπίζοντας ότι ο Θεός θα κάμει θαύμα για να τους σώσει. Σε ένα μεγάλο ναό, των Αγίων Αποστόλων, μπήκαν πέντε περίπου χιλιάδες Χριστιανοί.

Οι μπολσεβίκοι όταν τους βρήκαν έβαλαν φωτιά στο ναό. Ένας από τους χριστιανούς δεν πέθανε. Είχε κατορθώσει να ανέβει ψηλά στους τρούλους και έμενε δίπλα από ένα παράθυρο και ανέπνεε. Αυτός λοιπόν μου είπε, ότι όταν ήρθε η ώρα που άρχισε ο κόσμος να πεθαίνει, κλαίγανε και φωνάζανε, παρουσιάστηκαν οι Δώδεκα Απόστολοι και τους είπαν ότι δεν μπορούν να βοηθήσουν, διότι δεν το επιτρέπει ο Θεός. Είναι κανόνας για τις αμαρτίες μας που θα κρατήσει 70 χρόνια».

Αυτά μας είπε ο Ρώσος μοναχός 50 χρόνια πριν. Το διάστημα που διέρρευσε από τότε, είχα σχεδόν ξεχάσει τα λόγια του. Όταν όμως έπεσε ο χάρτινος πύργος του «ανατολικού ευδαιμονισμού», τότε το θυμήθηκα. Κάθισα και μέτρησα και είδα ότι ήταν ακριβώς εβδομήντα χρόνια. Τώρα και ο δικός μας κανόνας των εβδομηκοντάκις επτά τελειώνει και θα επανέλθουν. Τώρα ο πνευματικός νόμος θα εφαρμοσθεί πολυτρόπως.

Πρώτα θα παιδεύσει ο Θεός τους μεγάλους εχθρούς της Ορθοδοξίας, που είναι ο Ισλαμισμός και ο Καθολικισμός. Αυτοί που αμείλικτα χτυπούν την Ορθοδοξία, τώρα θα εκλείψουν . Ακόμα και αυτοί που κατέστρεψαν τον Βυζαντινό Πολιτισμό δεν είναι οι Τούρκοι που τον κατέστρεψαν, είναι οι σταυροφόροι, οι Ευρωπαίοι, οι καθολικοί που ενίσχυσαν τους Τούρκους για να καταστρέψουν το Βυζάντιο.

Τους απογόνους τους, λοιπόν , θα τους μαζέψει ο Θεός εκεί μέσα και θα σφαγούν εκεί. Εσείς είστε νεότεροι και θα το δείτε, αφού θα είστε εν τη ζωή. Τώρα θα γίνει η Μεγάλη Σύρραξη, ο Αρμαγεδών. Αυτό που τώρα ξεκίνησε στα Βαλκάνια δεν θα σταματήσει", ήταν τα λόγια του μεγάλου Αγίου της εποχής μας.

Σήμερα αισθανόμαστε, ίσως περισσότερο από ποτέ άλλοτε στο παρελθόν, πως βρισκόμαστε μπροστά σε συνταρακτικά γεγονότα, που μπορούν και άμεσα να συμβούν.

Ο Άγιος, επίσης έλεγε: "Αγαπώ πολύ την πατρίδα μου και λυπούμαι πολύ που σήμερα τα Ελληνόπουλα ντρέπονται να πουν πως είναι Έλληνες. Η λέξη «Έλληνας» δεν αποδίδει φυλετισμό. Η λέξη «Έλληνας » αποτελεί φυλετισμό για κάθε άλλον πλην των Ελλήνων. Τώρα όμως δεν είμεθα Έλληνες, είμεθα Ρωμαίοι, είμεθα Βυζαντινοί, είμεθα Θεανθρωπιστές. Ανεβήκαμε πιο ψηλά.

Είναι κρίμα , γιατί σήμερα κατόρθωσε ο διάβολος κι αιχμαλώτισε τις ηγεσίες. Κλαίω την Ελλάδα. Δεν έχει μείνει τίποτα όρθιο σήμερα. Η Ελλάδα για να σωθεί, πρέπει όλοι οι ηγέτες της όπου και αν βρίσκονται, να πάνε εξορία. Να φύγουν, γιατί παρόντες μολύνουν".

Με στοιχειώδη αυτογνωσία, μπορούμε να κατανοήσουμε πως με βάση την σημερινή μας πνευματική κατάσταση, αφού οδηγούμαστε με ελαφρά την καρδία, να εκλέξουμε δηλωμένες άθεες κυβερνήσεις για τη χώρα μας, ανθρώπους που πρεσβεύουν άγνωστα σε εμάς ήθη και έθιμα, τη σήψη, την παρακμή, την αθεΐα και τη διαστροφή, δίχως να λογαριάζουμε την ύπαρξη και των πνευματικών νόμων που τιμωρούν τους ασεβείς, ότι δεν δικαιούμαστε σε καμία περίπτωση αυτό το μεγάλο δώρο.

Ο Θεός όμως, με το δικό του τρόπο, θα ελευθερώσει και πάλι τους χριστιανούς και θα μας υψώσει και πάλι, σύμφωνα με τους Αγίους μας Πατροκοσμά και Παΐσιο. 

"Θα επέμβει όμως ο Θεός των πατέρων μας για τα αίματα των Μαρτύρων μας και τα λείψανα των Αγίων μας", μας λέγει ο Άγιος Παΐσιος και αυτή είναι μια ύψιστη τιμή, ένα ακόμα μεγάλο δώρο του Πανάγαθου Θεού, στον λαό Του.

Ανάλογα βέβαια, με τη μετάνοια μας, θα εξαρτηθεί και πόσο θα επηρεάσουν την πατρίδα μας, τα αναμενόμενα παγκόσμια γεγονότα, οπότε δεν πρέπει να εφησυχάζουμε, αλλά να προσπαθούμε να αντιμετωπίζουμε τα πάθη μας, να δείχνουμε αγάπη και ενότητα στους συνανθρώπους μας, ιδιαίτερα να στηρίζουμε τους αδυνάτους στην πίστη και να είμαστε μεγαλόκαρδοι προς όλους, σύμφωνα με τα ρήματα ζωής του Αποστόλου Παύλου, όπως αυτά αναφέρονται στην Προς Θεσσαλονικείς Α' Επιστολή του. 

"Εάν μη Κύριος οικοδομήσει οίκον, εις μάτην κοπίασαν οι οικοδομούντες, εάν μη Κύριος φυλάξει πόλιν, εις μάτην ηγρύπνησεν ο φυλλάσων" και τούτο το γνωρίζουμε καλά.

Συγχώρεσε μας Κύριε, που εκπέσαμε, που απομακρυνθήκαμε από την αγάπη Σου. Συγγνώμη που επιτρέψαμε στους εχθρούς Σου να μας αλλοτριώσουν. 

Γνωρίζουμε όμως Κύριε και την απέραντη φιλανθρωπία και φιλευσπλαχνία σου, απείρως ανώτερη από τα δικά μας κρίματα είτε αυτά είναι μεγάλα είτε μικρά.

Δεν το αξίζουμε Κύριε, όμως επειδή γνωρίζουμε πως είσαι Δίκαιος, ταπεινά σου ζητούμε, δικαίωσε μας και δώσε μας πάλι τα άγια μέρη μας, που οι πρόγονοι μας προς δόξα του Αγίου Ονόματος Σου δημιούργησαν.

Τα μέρη που οι Άγιοι Μάρτυρες Σου, πότισαν με το άχραντο αίμα τους. Τις Εκκλησίες μας τις Ιερές, που ακόμα βεβηλώνουν οι Αγαρηνοί.

Σπλαχνίσου μας Κύριε, δια της Υπεραγίας Θεοτόκου, του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού, του Οσίου Παϊσίου του Αγιορείτου και πάντων των Αγίων και δώσε μας τις Εκκλησίες που λειτουργούσαμε, να τις λειτουργήσουμε και πάλι.

Φύλαξε την πατρίδα μας και χωρίς κινδύνους και πολέμους, δώσε μας και πάλι τα άγια μας μέρη. 

Τη Βασιλεύουσα μας, σύνεδεσε την και πάλι με τη Συμβασιλεύουσα και Χάρισε μας την πίστη να υμνούμε όλοι οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί το Πανάγιο Όνομα Σου, σε Ανατολή και Δύση.

Συγχώρεσε Πολυεύσπλαχνε την απουσία μας, από τις αγίες μας Εκκλησίες. Δος μας Κύριε τα δίκαια μας και αξίωσε μας, ευγνώμονες να προσπέσουμε όλοι στα άχραντα πόδια Σου, ευχαριστούντες, να δοξάζουμε το Πανάγιο Όνομα Σου.

Δόξα Σοι Κύριε Δόξα Σοι, ας γίνει το θέλημα Σου. 

2 Μαρτίου 2015
Αγίου Νικολάου του Πλανά
Δημήτριος Γκιουζέλης Dimitrios Giouzelis​

Υ.Γ. Οι Τούρκοι γνωρίζουν μια δική τους «προφητεία» που λέει ότι η Κωνσταντινούπολη κάποτε θα ανακτηθεί από τους προκατόχους της.
Εμείς καλούμαστε να κάνουμε τουλάχιστον το ελάχιστο χρέος μας, που δεν είναι άλλο, από το να προσευχόμαστε κάθε μέρα αλλά κυρίως κάθε Κυριακή την ώρα της Θείας Λειτουργίας στους Ιερούς μας Ναούς, με την παραπάνω προσευχή, ζητώντας από τον Πανάγαθο Θεό, να μας αξιώσει και πάλι να επιστρέψουμε στα Άγια χώματα μας.



Μέ τό βλέμμα στήν αἰωνιότητα

Οἱ ψυχές πού ἀγάπησαν τόν Χριστό καί γεύθηκαν ὅτι «χρηστός ὁ Κύριος», ποθοῦν καί λαχταροῦν τήν τέλεια ἕνωση μαζί του. Ἀπό τήν κοιλάδα αὐτή τοῦ κλαυθμῶνος συχνά στρέφουν γεμᾶτο νοσταλγία τό βλέμμα πρός τήν οὐράνια χώρα τῆς αἰωνιότητος, ὅπου θά γίνει ἡ ποθητή συνάντηση. 
Ἡ ἐνατένιση αὐτή τούς δίνει δύναμη καί κουράγιο γιά τούς ἀγῶνες τῆς ζωῆς ἀλλά καί θερμαίνει τήν ἐπιθυμία νά βρεθοῦν γρήγορα στήν αἰωνιότητα. Τά αἰσθήματα αὐτά ἐξομολογεῖται ὁ ἅγιος Αὐγουστῖνος σέ μιά προσευχή του, ἀπόσπασμα τῆς ὁποίας παραθέτουμε σέ ἐλεύθερη ἀπόδοση. 

Ἔλα Σωτήρα μας, ποθητέ σέ ὅλους. Φανέρωσε τό πρόσωπό σου καί θά σωθοῦμε. Ἔλα φῶς μου, λυτρωτή μου. Βγάλε με ἀπό τή φυλακή γιά νά δοξολογήσω τ’ ὄνομά Σου. Μέχρι πότε ὁ δυστυχής θά ρίχνομαι στά κύματα αὐτῆς τῆς θνητῆς ζωῆς; 
Σοῦ κραυγάζω, Κύριε, δέν θά μ’ ἀκούσεις; 
Ἄκουσέ με πού σέ κράζω ἀπό τήν μεγάλη αὐτή θάλασσα καί βγάλε με στό λιμάνι τῆς αἰωνίου μακαριότητος.
Εὐτυχεῖς ἐκεῖνοι πού ἀπαλλάχθηκαν ἀπό τούς κινδύνους αὐτῆς τῆς θάλασσας καί ἀξιώθηκαν νά φθάσουν σέ σένα, τό ἀσφαλέστατο λιμάνι. Ὤ, πράγματι, εἶναι εὐτυχεῖς ὅσοι ἔφθασαν ἀπ’ τό πέλαγος στό γιαλό, ἀπό τήν ξενιτιά στήν πατρίδα, ἀπό τήν φυλακή στά ἀνάκτορα!… 
Μακάριοι ἐκεῖνοι, πού ἀπό αὐτή τή ζωή, τή γεμάτη ναυάγια, ἀξιώθηκαν νά φθάσουν σέ τέτοια εὐφροσύνη, καί δυστυχισμένοι ἐμεῖς, πού σέρνουμε τό σκάφος μας ἀνάμεσα στά κύματα, στήν καταιγίδα καί τή φουρτούνα αὐτῆς τῆς μεγάλης θάλασσας. Δέν ξέρουμε ἄν μπορέσουμε νά φθάσουμε στό λιμάνι τῆς σωτηρίας. Δυστυχισμένοι, γιατί ἡ ζωή μας περνᾶ στήν ξενιτιά, σέ κίνδυνο κι ἔχει ἀμφίβολο τό τέλος της. Δέν ξέρουμε ποῦ θά καταλήξουμε, γιατί ὅλα τά μελλοντικά εἶναι ἄγνωστα, ἀλλά ἐνῶ ταλαιπωρούμαστε ἀπό τά κύματα μέσα στό πέλαγος, ἀγκαλιάζουμε μέ τή σκέψη μας τό λιμάνι. Ὦ πατρίδα μας, γεμάτη ἀσφάλεια, ἀπό μακριά σέ βλέπουμε, σέ χαιρετοῦμε ἀπό τή θάλασσα αὐτή· ἀπ’ αὐτή τήν κοιλάδα τοῦ κλαυθμῶνος ὑψώνουμε σέ σένα τό πνεῦμα μας καί ἀγωνιζόμαστε μέ δάκρυα, μήπως μπορέσουμε ν’ ἀράξουμε σέ σένα, ἐλπίδα τοῦ ἀνθρωπίνου γένους.
Χριστέ, Θεέ μας, δύναμη καί καταφύγιό μας, πού τό φῶς σου στέλνει τίς ἀκτῖνες του στά μάτια μας σάν ἄστρο μέσα στά σκοτεινά σύννεφα τῆς θαλασσοταραχῆς, ὁδήγησέ μας στό λιμάνι, κυβέρνησε τό πλοῖο μας μέ τό δεξί σου χέρι καί μέ τά καρφιά τοῦ σταυροῦ σου, γιά νά μή χαθοῦμε στά κύματα, γιά νά μή μᾶς βυθίσει ἡ ταραχή τοῦ νεροῦ καί νά μή μᾶς καταπιεῖ ὁ βυθός. Ἀλλά μέ τό ἀγκίστρι τοῦ σταυροῦ σου τράβηξέ μας ἀπ’ αὐτό τό πέλαγος. Σέ σένα, τή μόνη μας παρηγοριά, πού σάν ἄστρο τῆς αὐγῆς καί ἥλιος δικαιοσύνης στέκεσαι στό γιαλό τῆς πατρίδας μας καί μᾶς περιμένεις, ὑψώνουμε τά δακρυσμένα μάτια μας.
Δῶσ’ μας, Κύριε, ἔτσι νά περάσουμε ἀνάμεσα ἀπό τή σκύλλα καί τή χάρυβδη, ὥστε ξεφεύγοντας καί τούς δύο κινδύνους, μαζί μέ τό σκάφος καί τήν πραμάτεια του, νά φθάσουμε μέ ἀσφάλεια στό λιμάνι. 

Αγίου Αυγουστίνου




Γιατί θλιβόμαστε μέ τούς ἐχθρούς μας καί τί νά κάνουμε γιά νά τό ἀντιμετωπίζουμε;



Στεφάνια καθημερινῶς παίρνει καί ἐπισωρεύει ὀ ἄνθρωπος, ὅταν προσεύχεται γι' αὐτόν πού τόν βλάπτει. Κάθε φορά πού κάποιος μᾶς βλάπτει, ἔρχεται ὀ σατανᾶς καί μᾶς βάλλει, μέ λογισμούς, ἐναντίον αὐτοῦ τοῦ ἀνθρώπου.
Ὅταν ἐμεῖς, ὅμως, δέν παρασυρόμαστε σέ αὐτό πού μᾶς ὑποδεικνύει ὁ σατανᾶς καί διώχνουμε τούς λογισμούς αὐτούς, ἀπό τήν μία διώχνουμε τούς διαβόλους καί ἀπό τήν ἄλλη παίρνουμε ἕνα στεφάνι, τό ὁποῖο ἀποταμιεύουμε στήν Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν. 

Πολλή γλαφυρή εἶναι ἡ σκέψη κάποιου σοφοῦ γέροντα, πάνω στήν ἀνεξικακία, ὁ ὁποῖος λέει:Αὐτόν ποῦ μᾶς ἔβλαψε, νά τόν θεωροῦμε εὐεργέτη, νά τόν βλέπουμε σάν ἰατρό, ὁ ὁποῖος εἶναι σταλμένος ἀπό τόν Χριστό, γιά νά μᾶς θεραπεύσει τίς ἀμέτρητες πληγές μας. 

Ὅταν θλιβόμαστε, ἐνθυμούμενοι ἐκεῖνον πού μᾶς ἔκανε κακό, τότε νά γνωρίζουμε ὅτι αὐτό εἶναι σημάδι τῆς ψυχικῆς μας ἀρρώστιας. Γιατί ἄν ἡ ψυχή μας δέν ἀσθενοῦσε, δέν θά θλιβόμασταν. 

Πρέπει νά προσευχόμαστε καί νά εὐχαριστοῦμε αὐτούς τούς ἀνθρώπους, γιατί γίνονται ἡ αἰτία, νά ἀντιλαμβανόμαστε τήν ἀσθένειά μας.


Δημήτριος Παναγόπουλος-Ἱεροκήρυξ
Γιά τήν προσευχή
(ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ)
Ἐκδόσεις: "ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ"

Γέροντας Εφραίμ: Πρέπει να τρέξουμε πριν είναι αργά!

Το εμπόδιο για να φθάσουμε στο εξομολογητήρι, είναι η υπερηφάνεια και ο εγωισμός. Πώς θα πω τα αμαρτήματά μου; Πιάνει τον άνθρωπο μια ντροπή, αλλά την ντροπή αυτή πρέπει να την έχουμε όταν πρόκειται να αμαρτήσουμε.
Τότε θα μας φυλάξη για να μην κάνουμε αμαρτίες.
Όταν όμως πρόκειται να φθάσουμε στην μεγάλη αυτή σωτηρία, πρέπει να τρέξουμε αμέσως.
Όταν αντιληφθούμε ότι έχουμε την αρρώστια του καρκίνου και μάθουμε ότι κάποιος γιατρός είναι στον Βόρειο Πόλο, αμέσως θα δώσουμε τα πάντα, θα εξοικονομήσουμε τα χρειώδη και θα σηκωθούμε να πάμε, να θεραπευθούμε από τη νόσο αυτή του σώματος. Δεν φειδόμεθα μήτε κόπους, μήτε μόχθους, μήτε οικονομικά, μήτε τίποτα. τα αφήνουμε όλα και τρέχουμε. Ταπεινώνεται η ψυχή μας, προκειμένου να γίνουμε καλά.
Όταν έχουμε όμως τον καρκίνο της αμαρτίας και μας απειλεί με θάνατον της ψυχής, πόσο πρέπει να εγκαταλείψουμε τα πάντα, και δουλειά και μεροκάματο και απόσταση και να τρέξουμε!
Να φθάσουμε εκεί, να γονατίσουμε, να αναποθέσουμε την πληγή μας εκεί κάτω, να πάρουμε το φάρμακο, να γίνουμε καλά, κι έτσι να γλυτώσουμε από τον φοβερό θάνατο της ψυχής!
Σαν άνθρωποι που είμεθα, δεν γνωρίζουμε την ώρα που θα έρθη ο Κύριος. Μας το είπε: «Γρηγορείτε, ότι ουκ οίδατε την ημέραν, ουδέ την ώραν, εν η ο Υιός του ανθρώπου έρχεται» (Ματθ.25.13). Τρέξτε, λέει, μην κάθεστε καθόλου. Δεν γνωρίζετε την στιγμή, που θα αποφασίση ο Κύριος να φύγετε από τον μάταιο αυτό κόσμο.
Δεν έχουμε συλλάβει την έννοια του πράγματος, τόσον της Ιεράς Εξομολογήσεως όσον και της ίδιας μας της ζωής. Πόσον είναι επισφαλής η ζωή μας!


από το βιβλίο: Η τέχνη της Σωτηρίας, τόμος Α'
εκδ.: Ιερά Μονή Φιλοθέου, Άγιον Όρος 2005


http://imverias.blogspot.gr